Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2008

Αρκεί να υπάρχει ενδιαφέρον (Προγραμματικές Δηλώσεις II)

  • Η παιδεία όπως είναι τώρα αποτελεί την χειρότερη επένδυση. Κοστίζει πολύ και είναι απολύτως αναποτελεσματική.
  • Οι μαθητές χαζολογάνε τις πρωινές ώρες στα σχολεία, γυμνάσια και λύκεια, όπου επιδίδονται σε ποικίλες ασχολίες εξωσχολικού περιεχομένου. Το προσωπικό των σχολείων αδυνατεί να βάλει τάξη για πολλούς δίκαιους και άδικους λόγους κι έτσι καταλήγουν οι μαθητές όχι μόνον να μη διδάσκονται τίποτα το χρήσιμο, αλλά και να παίρνουν ταχύρρυθμα μαθήματα στη λούφα, τη μη-αξιοκρατία, την κομπίνα και την έλλειψη σεβασμού σε κάθε θεσμό. (όταν πχ ο καθηγητής κρατάει τσίλιες για να αντιγράψουν οι μαθητές, όταν βλέπει να γίνονται όσα γίνονται και να κάνει πως κοιτάει αλλού.........κτλ)
  • Καταλήγουμε λοιπόν, να πληρώνουμε δύο φορές σε χρήμα για την εκπαίδευση: μία για την δημόσια και άλλη μία για την παραπαιδεία. Το χειρότερο είναι το κόστος σε χρόνο που στερεί από τα παιδιά την ευκαιρία να έχουν επαφή με τις οικογένειές τους και τον κοινωνικό περίγυρο ( δηλαδή άτομα εκτός από συμμαθητές και καθηγητές). Μία κοινωνική καταστροφή.
  • Ήδη στις μεγάλες πόλεις όσοι γονείς έχουν τα μέσα στρέφονται στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό που ίσως εξοικονομούσε κρατικούς πόρους αλλά και τον πολύτιμο χρόνο από τις ζωές γονέων και μαθητών θα ήταν να λειτουργήσουν στο εξής τα φροντιστήρια τα πρωινά ως ιδιωτικές σχολές. Ούτως ή άλλως διαθέτουν προσωπικό για όλα τα μαθήματα και αρκετά έχουν και κτιριακές εγκαταστάσεις. Να συνεχίσουν να υπάρχουν τα δημόσια σχολεία αλλά με πολύ λιγότερους μαθητές άρα και λιγότερες δαπάνες για μισθοδοσία προσωπικού, συντήρηση κτιρίων, βιβλία, και κάθε είδους υλικά. Οι εξετάσεις να διενεργούνται από το υπουργείο παιδείας για να είναι όμοιες για τους σπουδαστές ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων και να δίνονται επιπλέον μόρια στα παιδιά των δημόσιων σχολείων για να εξισορροπηθεί η κοινωνική αδικία. Να είναι παράνομο όποιο μάθημα γίνει απογευματινές ώρες.
  • Στο γυμνάσιο να είναι υποχρεωτικά μόνο τα βασικά μαθήματα (μαθηματικά, έκθεση, φυσική, γεωγραφία, αρχαία....κτλ) ενώ να είναι υποχρεωτικό να διαλέξουν 3 από τα δευτερεύοντα μαθήματα όπως θρησκευτικά, οπωσδήποτε μία ξένη γλώσσα, κοινωνική αγωγή, πληροφορική, κτλ. Ίσως κάποιοι να έχουν αντιρρήσεις για τα θρησκευτικά αλλά όσοι έκαναν θρησκευτικά στο γυμνάσιο ξέρουν πόσο ανούσιο είναι, ειδικά σε μία πολυ-πολιτισμική κοινωνία όπως η ελληνική, ή οποιαδήποτε άλλη στις μέρες μας. Το λύκειο να περιοριστεί στα δύο χρόνια και να αποτελεί αποκλειστικά χρόνο προετοιμασίας για τις πανελλήνιες και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, με μόνο μαθήματα κατεύθυνσης.
  • Ούτως ή άλλως, με τις σημερινές συνθήκες μόνο όσοι έχουν λεφτά για φροντιστήρια έχουν στον ήλιο μοίρα, κι αυτοί όχι όλοι.
  • ΑΛΛΟ Το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς και για την υγεία, δηλαδή ότι ο ασφαλισμένος είναι αναγκασμένος να πληρώνει και τις βαριές εισφορές και μετά να ξαναπληρώνει ιδιώτες για αξιοπρεπή περίθαλψη. Κανένας γιατρός στο ΙΚΑ. Είναι εξοντωτικό για τους ίδιους που πάνε κι έρχονται από το ΙΚΑ στο ιατρείο και μετά στις κατ' οίκον επισκέψεις, και δε γίνεται σωστά η δουλειά για τους ασθενείς. Και κοστίζει πολύ (κτίρια, προσωπικό, οργάνωση....χάλι) και είναι χάσιμο χρόνου. Να συνεχίσει να υπάρχει το ΙΚΑ, αλλά μόνο ως ταμείο για να καλύπτει τα έξοδα της περίθαλψης. Οι ασθενείς να εξυπηρετούνται από τα νοσοκομεία όπως ήδη γίνεται ή από τους ιδιώτες γιατρούς και να προσκομίζουν αποδείξεις για να παίρνουν πίσω τα λεφτά που τους αναλογούν.
  • Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό του ΙΚΑ θα απορροφηθούν είτε από τα κρατικά νοσοκομεία όπου είναι απαραίτητοι, είτε από τον ιδιωτικό τομέα, χωρίς να χρειαστεί να χάσει κανείς τη δουλειά του νομίζω.
  • Με αυτό τον τρόπο το δημόσιο πετάει το μπαλάκι της υποδομής στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να θησαυρίσουν. Ο πολίτης θα έχει την επιλογή ανάλογα με την οικονομική του κατάσταση να πληρώνει το ένα ή το άλλο αλλά όχι και τα δύο (δημόσιο-ιδιωτικό) ενώ ο χρόνος και το χρήμα που θα εξοικονομηθούν θα επενδυθούν με άλλους πιο ωφέλιμους τρόπους.
  • Εντάξει, δεν είμαι ούτε Αλογοσκούφης, ούτε Πάγκαλος. Αυτά όμως είναι πράγματα που σε άλλες χώρες συμβαίνουν και μάλιστα με επιτυχία. Δεν έχουν σχέση με το ποιό κόμμα βρίσκεται στην εξουσία ούτε χρειάζεται να χαλάσει κανείς τις ιδεολογικές πεποιθήσεις του για τέτοια πρακτικά θέματα.

15 σχόλια:

  1. Καλησπέρα,

    Πάρα πολύ μεγάλο το θέμα για να το αναλύσω σε ένα σχόλιο, αλλά απλά να καταγράψω από έναν λόγο διαφωνίας μου σε κάθε μία από τις λύσεις που προτείνεις.

    Αρχικά να σου πω ότι δεν συμμερίζομαι τις απόψεις σου για την παιδεία και το ρόλο του δημόσιου σχολείου. Πιστεύω ότι η δουλειά που γίνεται εκεί είναι πολύ καλή και χρειάζεται τις απαρίτητες βελτιώσεις "φροντιστηριακού χαρακτήρα". Θα δώσω μόνο ένα παραδειγμα. Στο φροντιστήριο το μεγαλύτερο προσόν είναι ότι τα τμήματα είναι ολιγομελή και με ίδιου επειπέδου μαθητές. Αν το ΄ίδιο συνέβαινε και στο δημόσιο θα λειτουργούσαν όλα πολύ καλύτερα. Το να βάζεις αριστούχους και στάσιμους μαθητές στο ίδιο τμήμα είναι κακό γιατί κάποιος από τους 2 θα βαρεθεί να παρακολουθήσει. Εκεί είναι η λύση. Δηλαδή στην δημόσια παιδεία πρέπει να επενδυθούν χρήματα για να λειτουργήσει καλύτερα σε μικρότερη κλίμακα.

    Οσον αφορά την υγεία. Σε καμία χώρα από όσον γνωρίζω δεν μπορείς να διαλέξεις αν θα πληρώσεις μόνο δημόσιο ή μόνο ιδιωτικό τομέα υγείας. Για την δημόσια υγεια πρέπει να πληρώνουμε όλοι και μάλιστα πολλά για να καλύπτονται και όλες οι ομάδες πληθυσμού (πχ άστεγοι και άνεργοι). Αυτό που πρέπει να γίνει είναι και πάλι η πρωτοβάθμια περίθαλψη να περάσει σε επίπεδο γειτονιάς. Δηλαδή να υπάρχουν γιατροί που θα έχουν 200 ασθενείς ο ένας και αυτοί θα παραπέμπουν σε νοσοκομεία ή ειδικούς γιατρούς ανάλογα με το πρόβλημα του καθένα (κάτι παραπλήσιο δηλαδή με τους GP της αγγλίας. Και εδώ μπορούν αν γίνουν βελτιώσεις όπως ότι η συνταγογράφηση φαρμάκλου θα μπορεί αν γινει μόνο από τον προσωπικό σου γιατρό και τον specialist ακόμα και αν εσύ διαλέξεις να πας σε ιδιώτη. Ετσι θα κοπούν πολλές συνταγογραφήσεις που γίνονται για τις προμήθειες των γιατρών. Και μην μου πει κανείς ότι τότε θα τα παίρνει ο προσωπικός γιατρός γιατί αν δεν μπορεί ένα κράτος να ελέξει 40,000 GP γιατρούς τότε καλύτερα να το κλείσουμε το μαγαζί...

    Τέλος να πω ότι προτάσεις σου είναι αξιόλογες. Ετσι πρέπει αν κάνουμε όλοι μας. Να καταθέτουμε προτάσεις και όχι να γκρινιάζουμε. Εγώ απλά προσθέτω την δική μου πινελιά.

    Την καλημέρα μου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς στα Ελληνικά σχολεία η εκπαίδευση έχει αντικατασταθεί από τον χαβαλέ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. νίκο καλησπέρα.
    μου λες:
    Πιστεύω ότι η δουλειά που γίνεται εκεί είναι πολύ καλή και χρειάζεται τις απαρίτητες βελτιώσεις "φροντιστηριακού χαρακτήρα"

    η δουλειά δεν είναι καλή, γιατί αφήνει παρα πολλά παιδιά να αποφοιτούν χωρίς να έχουν μάθει στοιχειώδη γεωγραφία, ιστορία και ορθογραφία. αφήνει τους νέους να υπογράφουν ¨ο αιτών 24", να μηνξέρουν μέχρι και τις πρώτες τάξεις του γυμνάσιου τι είναι ρήμα και που πέφτει η Μαγνησία. Κανένα φροντιστήριο δεν μπορεί να καλύψει τέτοια κενά.
    Μόνο όσα παιδιά έχουν μορφωμένους γονείς να τα βοηθάννε έχουν κάποιες πιθανότητες να βγούν μορφωμένα στο τέλος.

    οι αλλαγές που προτείνεις και στα δύο θέματα είναι και οι ιδανικές, αλλά προϋποθέτουν επιπλέον προσωπικό και κονδύλια που απλά δεν υπάρχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ταπ ταπ...
    Πάρα πολλά τα θέματα και η διαφωνία μου εδώ θα ήταν κανονικά ένα ολόκληρο βιβλίο. Και ως προς την πράξη αλλά και ως προς την θεώρηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. άμπανος
    περιμένω με αγωνία το σεντόνι σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν γίνεται. Είναι όντως βιβλίο γιατί έχεις πάρα πολλά. [Να σπάς τα θέματά σου ;)]

    Και ως εκπαιδευτικός και ως παρολίγων γιατρός αλλά και ως άνθρωπος μέσα στους ιατρικούς και εκπαιδευτικούς κύκλους θεωρώ απαράδεκτες όχι τις επισημάνσεις σου αλλά σχεδόν το σύνολο των προτάσεών σου και του πνεύματος στο οποίο κινούνται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. (Αν βρω χρόνο για κάτι τόσο συνολικό κα μακροσκελές ίσως να το γράψω, αλλά δεν το προβλέπω στο άμεσο μέλλον)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. απαράδεκτες.
    καταλαβαίνω γιατί το λές.
    πιάσε ένα θέμα και δώσε μου να καταλάβω περισσότερα.
    ξεκίνα αν έχεις όρεξη από τη δική σου δουλειά. σίγουρα υπάρχει εστω και 1 θέμα που να σηκώνει βελτιώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όλα θέλουν βελτίωση, εξ ου και σου είπα πως στις επισημάνσεις δεν διαφωνώ (ως επί των πλείστων).

    Για την ώρα όμως προσπαθώ να βελτιώσω τη διείσδυση των σχημάτων ολοκληρωμένης διαχείρησης στην ελληνική επικράτεια, σχώρα με!

    ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. πάντως νομίζω αυτό με τους γιατρούς του ικα είιναι καλή σκέψη, αν κρίνω από το υποκατάστημα της πόλης μου που χρήζει πυρπολήσεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλησπερα. Να πω καταρχας ενα μπραβο για τις επισημανσεις σου στα δυο αυτα πολυ μεγαλα θεματα που βασανιζουν καθημερινα ολους μας.
    Για το θεμα της παιδειας, εγω θα προτεινα καταργηση ολων των φροντιστηριων. Σε ολες τις βαθμιδες εκπαιδευσης.
    Τοτε με την απαραιτητη υλικοτεχνικη υποδομη που χρειαζεται την αρωγη του κρατους, τα σχολεια μας θα ηταν νομιζω πολυ καλυτερα.
    Και λεφτα υπαρχουν, απλα δεν δινονται εκει που πρεπει.
    Βεβαια το συστημα εκπαιδευσης θελει εκ βαθρων αναδιαρθρωση. Πρεπει να μπει και αυτο ως πρωταρχικο στοιχειο του εθνικου σχεδιου για το που θελουμε να παμε ως χωρα.

    Οσο για το συστημα υγειας, ειναι πολυπλοκο και μπλεκουν μεσα πολλα και μεγαλα συμφεροντα. Δεν ειμαι τοσο ετοιμος για να προτεινω κατι. Θελει πολλη σκεψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!