Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Ιστορία πλέον

  • Πως είναι δυνατόν μετά από δώδεκα χρόνια μέσα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ένα παιδί να μην έχει γραφικό χαρακτήρα? Ακραίο? Μεμονωμένο περιστατικό?
  • Ας πάμε σε ένα παράδειγμα πλησιέστερο στην πραγματικότητα. Πως νοείται άνθρωπος να έχει περάσει από δημοτικό, γυμνάσιο, ίσως και λύκειο, αλλά να μη γνωρίζει πως να συντάξει ένα απλό γράμμα, μία επιστολή έστω τυπική, πως να αφήνει παράγραφο, πως να συνδέει τις προτάσεις με οτιδήποτε άλλο εκτός από τον σύνδεσμο "και" καταλήγοντας στην καλύτερη των περιπτώσεων ο λόγος τους, γραπτός και προφορικός, να κυριαρχείται από "και", "μαλάκα", "καλά, ε!" και σε εξεζητημένες περιπτώσεις, ίσως να πετάξει και κανένα "μιλάμε".
  • Που είναι τα κείμενα των ελλήνων στην παιδεία? Γιατί τα αναγνωστικά βιβλία των ελληνικών σχολείων στις πρώτες τάξεις δεν περιέχουν κείμενα κλασσικά αλλά αντίθετα αυτά τα μοντέρνα "πράγματα" γιατί μόνο ως πράγματα μπορώ να χαρακτηρίσω ένα κείμενο που δεν καταφέρνει να είναι ανώτερο από την εκφραστική δυνατότητα ενός παιδιού. Γιατί να διδάσκεται η ευκολία στο σχολείο? Υπάρχει περίπτωση να μην μάθει την ευκολία στην καθημερινή έκφραση, υπάρχει περίπτωση να μην μάθει πως να εκφράζεται παιδικά? Το σύνθετο και το απαιτητικό είναι που θέλουμε να μάθει, ώστε να ξεχωρίζει από τους αμόρφωτους, όχι να παίρνουμε στοιχεία των ακαλλιέργητων έχοντας την εντύπωση ότι έτσι εκσυγχρονιστήκαμε!
  • Το παιδί της πρώτης δημοτικού δεν έχει ανάγκη ένα βιβλίο "μελέτης περιβάλλοντος" που να του διδάσκει πως είναι το σουπερμάρκετ ή ο δρόμος. Αυτά τα ζει καθημερινά και γνωρίζει μια χαρά. Δεν έχει ανάγκη "εικαστικά" ούτε "ευέλικτη ζώνη" αν στο τέλος της χρονιάς δεν ξέρει πως γράφεται η κάθε λέξη και από που προέρχεται.
  • Γιατί δεν διδάσκεται από νωρίς στα σχολεία η ετυμολογία των λέξεων? Γιατί στερούμε από τα παιδιά αυτό το νοητικό όπλο? Νομίζουμε ότι είναι πολύ νωρίς ή ίσως ότι δεν είναι έτοιμα για κάτι τέτοιο? Γιατί να μην πείς σε ένα εννιάχρονο παιδί ότι οι προθέσεις είναι αυτές και χρησιμοποιούνται έτσι, ότι η λέξη "κόσμος" γεννά τις λέξεις κόσμιος, εγκόσμιος, κόσμημα και ένα σωρό άλλες? Με παραδείγματα? Γιατί αντί αυτού του μαθαίνουμε στο βιβλίο "μελέτης περιβάλλοντος" τι είναι δρόμος και σουπερμάρκετ?
  • Υπάρχει περίπτωση, αν δεν γνωρίζει ήδη, να μην το μάθει σύντομα?
  • Θα καταπλήξει τον κάθε γονιό για πόσα πράγματα είναι έτοιμα τα παιδικά μυαλά, και πόσο εύκολα απορροφούν την πραγματικά ενδιαφέρουσα γνώση, και όχι την βιομηχανική εμπέδωση συμπεριφορών χωρίς νόημα.
  • Γιατί, ένα παιδί δεκαπέντε χρονών, να έρθει σε μάθημα αγγλικών για να του μάθω εγώ τί σημαίνει "ελίσσομαι"?
  • Οι δάσκαλοι, είναι για σκότωμα, και ότι παθαίνουν είναι αυτό που τους αξίζει, όμως το πραγματικό ζητούμενο είναι πως θα αναστρέψει κανείς αυτή την καταστροφή στα μυαλά των νέων, που δεν μπορούν πια να εκφράσουν τίποτα, όταν η μόνη επαφή των νέων με τη γλώσσα είναι το πληκτρολόγιο και το τσατ?
  • Οι δάσκαλοι, ειδικά αυτοί που συνέταξαν τα ετήσια προγράμματα, είναι για το απόσπασμα, είναι για πολύ ξύλο και για φτύσιμο, μαζί με όλο τον συρφετό που τους συντηρεί.

2 σχόλια:

  1. Έλα ντε γιατί;

    Ίσως να βολεύει να είναι ο μέσος όρος για την χωματερή, ίσως και να είναι απλά θέμα αδιαφορίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. γιατί αν ξέρεις να μιλας, ξέρεις και να γράφεις άρα, ξέρεις και να σκεφτεσαι.

    και το σύστημα δε θέλει σκεπτόμενους ανθρώπους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!