Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου 2010

Υποτίμηση, η πρώτη διάκριση

  • Οι μορφωμένοι άνθρωποι είναι πολύ ρεμάλια και καθίκια, βρωμιάρηδες ολκής. Όχι γιατί κάνουν άσχημα και σατανικά πράγματα, ούτε γιατί το να έχει κανείς περισσότερα (όπως τείνουν συνήθως οι πολύ μορφωμένοι άνθρωποι) αποτελεί κοινωνική αδικία από μόνο του, αλλά γιατί οι γνώσεις και η μόρφωση που έχουν , η καλλιέργεια και η ενόρασή τους είναι για αυτούς αντικείμενο που ενισχύει τη ματαιοδοξία τους, κάτι σαν τη νομισματική μονάδα της νόησης, κάτι σαν καπιταλισμός του νού, κατά τον οποίον η γνώση αποθηκεύεται αλλού σε μεγάλες ποσότητες και αλλού σε ψίχουλα.
  • Οι φωστήρες λοιπόν αυτοί που συγκεντρώνουν γνώση, χαρακτηρίζονται από μία απερίγραπτη έπαρση. Θεωρούν ότι επειδή οι ίδιοι έχουν διαβάσει ένα σωρό βιβλία, μόνο αυτοί μπορούν να κατανοήσουν κάποιες απλές αλήθειες. Θεωρούν ότι οι υπόλοιποι είναι "απλοί" άνθρωποι που δεν διαθέτουν τα νοητικά εργαλεία να κατανοήσουν τις τερατώδεις αλήθειες που τυραννούν τον κόσμο. Λένε για παράδειγμα ότι οι οικονομολόγοι ξέρουν καλύτερη οικονομία, ότι οι βιολόγοι ξέρουν καλύτερη βιολογία, και ούτω καθεξής, όμως η αλήθεια είναι ότι αυτοί οι χαμερπείς βρωμιάρηδες αποκρύπτουν την αλήθεια και τη γνώση γιατί τους βολεύει, τους εξυπηρετεί για να συσσωρεύουν για την πάρτη τους ότι είναι αυτό που θέλουν να συσσωρεύσουν.
  • Σου λένε για παράδειγμα ότι εσύ δεν ξέρεις από γεωπολιτική και ότι για αυτό πρέπει να σου δίνουν τις πληροφορίες απλουστευμένες, αυτό που λένε οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι need-to-know basis. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι τελικά, χωρίς τις απαιτούμενες πληροφορίες, καταλήγεις να βλάπτεις τον εαυτό σου και τους άλλους, να υποφέρεις και να τυραννάς εκ περιτροπής, και να ανακυκλώνονται οι παρεξηγήσεις επ' άπειρον.
  • Αν οι άνθρωποι ήξεραν τι κάνουν και τι συνέπειες έχουν οι καθημερινές τους πράξεις, αν τους έλεγε κάποιος τι συνέπειες έχει η κάθε πράξη, τότε σίγουρα ο κόσμος θα ήταν διαφορετικός. Δεν είναι όμως γιατί αντί να σου πει ο τρισλαλίστατος και περισπουδαγμένος σοφολογιότατος οικονομολόγος ότι όταν εσύ αγοράζεις τόσα, τότε τόσα εκατομμύρια άνθρωποι παθαίνουν αυτό, σου λέει ότι μπορείς να πληρώσεις με δόσεις και να τον προσλάβεις να σου κάνει την φορολογική δήλωση ώστε να μπορεί να ζεί χωρίς να παράγει τίποτα.
  • Κανείς δε σου λέει τι συμβαίνει όταν δουλεύεις περισσότερο από όσο μπορείς, κανείς δε σου λέει τι σου συμβαίνει όταν χτυπάς τα παιδιά σου, κανείς δε σου λέει τι σου συμβαίνει όταν δίνεις ελεημοσύνη σε έναν ινδό που κοιμάται κατάχαμα.
  • Αυτό που σου κάνει είναι να σε βάζει μπροστά σε τιτάνια διλήμματα με ελάχιστες πληροφορίες, ώστε να παραλύσεις από το φόβο της τιτάνιας ευθύνης και να παραδώσεις τη θέληση και τη νόησή σου σε αυτόν.
  • Κανείς δε σου λέει "Μην αγοράζεις πλαστικά γιατί καταστρέφεται το σύμπαν και ο οργανισμός σου" αλλά αντιθέτως σου λέει "Πρέπει να καταλώνεις τόσα ποτήρια νερό για να διατηρήσεις τη γραμμή σου" το οποίο είναι μεν αλήθεια, όμως έμμεσα σε πείθει να αγοράσεις νερό σε πλαστικό μπουκάλι, το οποίο έχει απίστευτα καταστροφικές συνέπειες τις οποίες οι περισσότεροι είτε δεν γνωρίζουμε είτε υποτιμάμε, και συνεχίζουμε να αγοράζουμε νερό σε μπουκαλάκια νομίζοντας ότι αυτό είναι πολύ καλό. Μία εντελώς πρόχειρη έρευνα στο διαδίκτυο θα δείξει ότι οι συνέπειες των πλαστικών δοχείων στον οργανισμό, τον κόσμο και το περιβάλλον είναι τέτοιες που να δικαιολογούν την απαγόρευσή τους, όμως αυτοί που το γνωρίζουν κάνουν την πάπια. Το μόνο που λένε στο κοινό είναι ένα χλιαρό "Ανακυκλώστε, αν δε βαριέστε". Η ανακύκλωση χωρίς άλλες παράλληλες δράσεις, είναι μούφα. Το μόνο αποτελεσματικό σε αυτή την περίπτωση είναι να μην αγοράζουμε νερό (ή οτιδήποτε άλλο) σε πλαστικά μπουκάλια. Η παγκόσμια οικονομία θα ήταν αδιανόητα διαφορετική αν οι άνθρωποι δεν αγόραζαν πλαστικά μπουκάλια, κι όμως ποιός το ομολογεί δημοσίως? Το συζητάνε μεταξύ τους, γνέφουν με σοφία όταν αλληλο-βλογάνε τα γένια τους στα συνέδρια και όταν έρχεται η ώρα να σου μιλήσουν, λένε ότι δεν είσαι αρκετά ώριμος να ακούσεις την αλήθεια και μετά σε αρχίζουν στα μισόλογα.
  • Κρατάνε τη γνώση για τον εαυτό τους, αντί να τη μεταδώσουν αντί να τη διαδώσουν, αντί να φτιάξουν κάτι. Κρατάνε τη γνώση εντός τους και μετά περιφρονούν τους υπόλοιπους για την αμορφωσιά τους.
  • Σου λέει, μα αφού υπάρχει το ίντερνετ και όποιος θέλει μπορεί να βρεί οποιαδήποτε πληροφορία θέλει. Σου λέει, όποιος θέλει μπορεί να βρεί ένα βιβλίο να διαβάσει για να ξεστραβωθεί.
  • Και ποιός μας το λέει αυτό? Ο δυτικός καρεκλάνθρωπος που θεωρεί δεδομένη την εργασία σε γραφείο και το καθημερινό γεύμα.
  • Για πάνε στις αναπτυσσόμενες χώρες που τις ονομάσαμε έτσι για να μη νιώθουμε τύψεις! Για δες, πόσοι Ινδοί έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή και βιβλιοθήκη. Πόσοι Αφρικανοί, πόσοι Ινδονήσιοι, πόσοι Κινέζοι μπορούν να κάθονται τρείς ώρες την ημέρα μπροστά στον υπολογιστή για να διαβάσουν αναφορές και στατιστικές, να παρακολουθήσουν συνεντεύξεις και ομιλίες... Για ρώτα τον βιετναμέζο ρυζο-παραγωγό τι νομίζει ότι είναι υγιεινό... θα σου πεί ότι υγιεινό είναι να τηγανίζεις σκύλο για βραδυνό και να βάζεις επιθέματα από φύλλα τσουκνίδας στις πληγές. Ούτε που θα έχει ακούσει για τα περίφημα οκτώ ποτήρια νερό, ούτε που θα έχει ακούσει για τα πολλά μικρά γεύματα ανά τρίωρο ούτε για το τί προξενεί στο παιδί η γονεϊκή απουσία. Θα ξέρει όμως την κοκακόλα και την αντίντας. Θα τις ξέρει πολύ καλά. Θα ξέρει επίσης και πως να καπνίζει και πως να θαλασσοπνίγεται στα ξένα φορτηγά για τρείς κι εξήντα, γιατί οι περισπούδαστοι φωστήρες, αυτοί με τις ωραίες γραβάτες και το καλό γούστο στα κρασιά, αυτοί που σου λένε ότι η θρησκεία ευθύνεται για όλα τα κακά και ότι η επιστήμη έχει (ή πρόκειται να έχει οσονούπω) όλες τις απαντήσεις, τα έχουν κανονίσει έτσι που διακόσια ευρώ το μήνα να είναι μεγάλη περιουσία στο βιετνάμ.
  • Ναι, είναι πολύ καλοί άνθρωποι αυτοί οι μορφωμένοι.
  • Οι "απλοί " άνθρωποι λοιπόν, δεν είναι αρκετά ώριμοι, διανοητικά, να μάθουν τι κάνουν οι κυβερνήσεις τους. Για αυτό κανείς δεν τους λέει πότε οι κυβερνήσεις τους πουλάνε για να παίρνουν μίζες τσοχατζοπουλικών διαστάσεων.
  • Οι απλοί άνθρωποι είναι πολύ ανώριμοι για να μάθουν ότι τα προϊόντα στο σουπερμάρκετ περιέχουν δηλητήρια και ότι οι μορφωμένοι άνθρωποι τρώνε μόνο τα καλύτερα και τα φρεσκότερα. Δεν έχουν την κρίση να αποφύγουν ένα δάνειο που οι διαβασμένοι του μάρκετινγκ ξέρουν ότι αποτελεί απάτη και επιμελώς κρύβουν τα μισά ενοχοποιητικά στοιχεία. Οι απλοί άνθρωποι για να μάθουν όσα οι μορφωμένοι, πρέπει να πληρώσουν το μισό μισθό τους σε συνδρομές και λέσχες, να αφήσουν τη βιοποριστική δουλειά τους για να περνάνε τα απογεύματα διαβάζοντας συγγράμματα, να πάψουν να παράγουν οτιδήποτε.
  • Όμως δεν είναι αυτή η συμφωνία, δεν είναι αυτή η σύμβαση που είχε γίνει εξαρχής.
  • Η σύμβαση, η αρχική συμφωνία, είναι ότι ο καθένας κάνει τη δουλειά που δεν μπορεί ο άλλος ώστε όλοι να ωφελούμαστε. Όχι ο ένας να κρατάει για τον εαυτό του το προϊόν της δουλειάς του για να εκβιάσει τον άλλον. Όχι να μου δίνεις χάντρες για να μου πάρεις το γεωργικό προϊόν και την ενέργεια τζάμπα.
  • Όχι να σε ταΐζω για να κάθεσαι να μελετάς και μετά αντί να κάνεις τη ζωή μου καλύτερη να μου λες ότι δεν είμαι έτοιμος, για αυτό ας μείνω στη λειψυδρία και το λιμό άλλα είκοσι χρόνια, ίσα που να εξαντλήσεις τις πρώτες ύλες από τον τόπο μου και μετά να μου στέλνεις ανθρωπιστική βοήθεια η οποία συνιστάται από μελέτες τις οποίες θα κάνεις εσύ καθιστός στην καρέκλα σου και χρήματα που θα τσεπώσει ο πληρωτός σου στην κυβέρνησή μου!
  • Οι επιστήμονες είναι αυτοί που έχουν τα μέσα να αλλάξουν τον κόσμο, να άρουν τις αδικίες, κι όμως όλο κυνισμό αποφαίνονται ότι ο κόσμος έτσι είναι, τι να κάνουμε... ας πιούμε λίγο τσάι.
  • Στις φιλιππίνες και στην Ταυλάνδη, η (παιδική) πορνεία δεν έχει δυτικοευρωπαίους σπόνσορες και πελάτες? Δεν είναι αυτοί οι πιο μορφωμένοι?
  • Για αυτό, είναι απαραίτητο η επιστημονική γνώση να είναι προσβάσιμη και κατανοητή στον καθένα, είναι απαραίτητο να περάσει στην προφορική παράδοση των λαών, να αναμεταδίδεται με κάθε μέσο, έστω και με φειγ βολάν στους δρόμους, γιατί μόνο αν όλοι έχουν τη γνώση, μόνο τότε θα μπορέσουμε να συνεννοηθούμε δίκαια.

8 σχόλια:

  1. Τα είπες όλα όπως είναι...


    respect

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κοίτα να δεις που το πας φυρί φυρί να παρεξηγηθώ…
    Και δε σου έχω κάνει και τίποτε…

    Θα σου επιστήσω την προσοχή σε μερικά απλά πράματα πάντως:

    Α) γενικεύεις γιατί μιλάς για μια μικρή μερίδα ανθρώπων που ανήκουν στη μεγαλύτερη μερίδα των μορφωμένων. Και όπως πάντα που γενικεύεις, έχεις τρελό άδικο
    Β) Δεν μπορεί όλος ο κόσμος να κατανοήσει όλη την αποδεικτική διαδικασία, δυστυχώς, παρότι προσπαθούν πολλοί να εξηγήσουν πολλά
    Γ) Δυστυχώς ο μέσος άνθρωπος προτιμά να ακούει πως τα πράματα είναι όπως του αρέσουν και όπως τον βολεύουν και γι' αυτό οι μορφωμένοι δεν ακούγονται τόσο, όσο οι διαφημίσεις οι οποίες και δυστυχώς προτιμούνται

    Τέλος, με συγχωρείς, αλλά το να διαβάσω ολόκληρο το λιβελογράφημά σου μού έπεσε λίγο βαρύ. Σε μια άλλη ανάρτηση ίσως…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. (Παρεμπιπτόντως, κι εσύ μορφωμένη δεν είσαι; Δε σε πιάνω...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. marco
    ευχαριστώ

    αββαν
    στο δεύτερο μπλογκ σου δημοσιεύεις επιστημονικά δεδομένα με τέτοιο τρόπο ώστε ο μέσος άνθρωπος που δεν έχει τόσο χρόνο και τόση μόρφωση να δυσκολεύεται να κατανοήσει. Χρειάστηκες ένα κείμενο ογκόλιθο για πείς ότι το ποτάμι είναι τόσο μολυσμένο που όλα τα προϊόντα είναι βλαβερά και οι άνθρωποι όχι μόνο αρρωσταίνουν αλλά χάνουν και το μόνο τρόπο που έχουν για να βιοποριστούν.
    Αυτό θα μπορούσε να περιοριστεί σε δύο πίνακες και τρείς παραγράφους, όμως εσύ, επειδή έχεις πολύ μεγάλη ιδέα για τον εαυτό σου, ή ίσως επειδή οι συνάδελφοί σου ίσως να σε κοροιδέψουν αν εκφραστείς απλά, το έκανες όσο πιο στρυφνό και δυσανάγνωστο μπορούσες. Δεν είσαι ο μόνος και μάλλον ασυναίσθητα μιμείσαι αυτό που έχεις μάθει ότι είναι επιστημονικός λόγος.
    Δε χρειάζεται να είναι έτσι. Ο επιστημονικός λόγος μπορεί να είναι απλός και προσιτός, όταν πρόκειται για δημοσιοποίηση σε μέσα μαζικής ενημέρωσης.

    Δεν έχω ανάγκη να με διαβάσεις, μπορούμε να βριστούμε και χωρίς αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κάνεις μεγάλο λάθος.
    Όλα αυτά χρειάζονται για να τεκμηριώσω τη θέση μου και να προτείνω λύσεις τεκμηριωμένες και όχι απλά να τα λέω βάζοντας τον εαυτό μου στη θέση της αυθεντίας και απαιτώντας να με ακούσουν ως θεό.
    Το πρόβλημα δεν το έχω εγώ, αλλά ο μέσος άνθρωπος που δεν έχει τη διάθεση να στύψει το μυαλό του αλλά προτιμά τα εύπεπτα και απλοϊκά γιατί νομίζει ότι ο κόσμος είναι απλός.

    Έτσι και για τα πλαστικά, μπορώ να σου πω αυτό που λες, αλλά για να το τεκμηριώσω, θέλω μερικές εκατοντάδες σελίδες. Αν δεν διαβάσεις τις εκατοντάδες σελίδες τότε απλά με ανάγεις στην σφαίρα του θείου, αν με πιστέψεις, και αυτό φυσικά επ ουδενεί δεν το θέλω, μιας και επαρμένος δεν είμαι, ούτε υποτιμώ κανέναν.

    Βλέπεις λοιπόν, μάλλον ο μέσος άνθρωπος θέλει να υποτιμάται για να μην ασχολείται και πολύ με τίποτε άλλο πέρα από τον κώλο του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καταρχάς, για να ξέρουμε για ποιο πράγμα μιλάμε, δίνω το λινκ

    http://scientificwindow.blogspot.com/

    δεύτερον, ακριβώς αυτό είναι το όλο πρόβλημα, ότι ο "απλός" άνθρωπος σου έχει αναθέσει μία δουλειά, και εσένα προσωπικά αλλά και στην επιστημονική κοινότητα γενικά, δλδ να κάνεις αυτό που εκείνος δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει, δλδ να μελετήσεις και να παράγεις γνώση για τον κόσμο. Εκείνος δεν έχει την ώρα να καθήσει να μελετήσει γιατί σκάβει ολημερίς στο χωράφι ή στο λατομείο, για αυτό εμπιστεύεται εσένα και ναι, θα σε πιστέψει γιατί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Αυτή είναι η ευθύνη σου σαν επιστήμονας.

    Αν εσύ τη γνώση την ντύσεις με λεξιλόγιο που ο αγρότης δεν καταλαβαίνει, τότε ο αγρότης δεν θα την αξιοποιήσει και τα προϊόντα του θα είναι μολυσμένα, ακατάλληλα, κτλ. Σε τι ωφελεί αυτό εσένα ή εκείνον? Δεν είναι καλύτερο αντί να τον περιφρονείς να μπείς στον κόπο εσύ να του δείξεις κάποια πράγματα, όχι με ακρότητες και δραματικότητες αλλά απλά δημοσιεύοντας μία μελέτη σε απλή γλώσσα σε κάποια τοπική εφημερίδα, ανάμεσα στα αθλητικά και την πολιτική?

    Αλλά όχι. Είσαι τόσο ψώνιο θεωρείς κατάντια να δημοσιευτείς σε τοπική εφημερίδα, δίπλα στα αθλητικά της Άνω Βαλανιδοράχης: εσύ δημοσιεύεις μόνο σε κύκλους και μόνο σε γλώσσα που είναι για τον απλό άνθρωπο ότι τα ιερογλυφικά για τους αιγύπτιους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συνεχίζεις να μην το πιάνεις.
    Αυτό ακριβώς κάνουν όσοι εκμεταλλεύονται τον απλό άνθρωπο
    Διαφορά: Εγώ λέω να μην κάνει πράματα που οι περισσότεροι θέλουν
    Αν δεν τα τεκμηριώσω κανείς δεν με ακούει.
    Κατά τα άλλα, όλοι λέτε να μην χρησιμοποιείτε πλαστικά.
    Εγώ εξηγώ γιατί δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε.
    Τώρα από εκεί και πέρα κάτσε εσύ στη θεολατρική αντιμετώπιση και άμα γουστάρεις να σου δίνουν οδηγίες για το πώς να ζεις αντί να ξέρεις πως και γιατί ζεις όπως ζεις, μην αναρωτιέσαι γιατί ο κόσμος μας είναι σκατά.
    Εγώ στο παιγνιδάκι αυτό δεν θα παίξω.
    Ο κόσμος που έχει αυτή τη νοοτροπία βάζει τον εαυτό του σε θέση υποδεέστερη, δεν τον υποτιμάω εγώ. Εγώ αντίθετα τον θεωρώ ικανό να ακολουθήσει όσα λέω, εξ ου και τα λέω.

    Τώρα αν εσύ με θεωρείς ψωνάρα, άντε κάνε τούμπες για να μη σου πω κάτι πιο χοντρό.

    Την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εσύ είσαι αυτός που βρίζει διότι αυτόματα θεώρησες ότι μιλάω προσωπικά. Αντέδρασες σα να μιλούσα για εσένα, με έθιξες και τώρα νευρίασες που απάντησα.
    Νομίζω ότι τις τούμπες εσύ τις κάνεις και μάλιστα χωρίς καμμία πρόθεση εκ μέρους μου, γιατί αρχικά μίλησα εντελώς απρόσωπα και με γενικολογίες.
    Αν θες να το πάρουμε προσωπικά, έχω πολλά να πω.
    Το κείμενό σου νομίζεις ότι υπάρχουν πολλοί απλοί άνθρωποι που θα το καταλάβουν?
    Ξέρεις από μόνο σου ότι όχι.
    Αντί να φροντίσεις να το κάνεις πιο προσιτό, προτιμάς να περιφρονείς αυτούς τους οποίους με τη στάση σου καταδικάζεις σε άγνοια.Αυτό δεν ωφελεί κανέναν. Μπορείς να αποδείξεις ή να τεκμηριώσεις το οτιδήποτε, χωρίς πομπώδες ύφος και χωρίς να γίνεσαι κουραστικός, όπως κάποιοι άλλοι επιστήμονες έχουν καταφέρει.

    Πάντως, έχω βαρεθεί αυτό το πράγμα, εσύ να με βρίζεις δήθεν και καλά πολιτισμένα, κι εγώ μία ζωή να κάνω ότι δεν καταλαβαίνω ή να προασπαθώ να σου αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!