Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου 2010

Γιατί αθεΐα, Γιατί αεθνία

  • Πολλά, μα πάρα πολλά μπλογκ είναι εκείνα που υποστηρίζουν την αθεΐα, όχι προβάλλοντας τα προτερήματά της αλλά γελοιοποιώντας την θρησκεία, και μάλιστα τη δική μας, τη χριστιανική, δηλαδή όταν ρωτήσεις γιατί αθεΐα σου λένε για το πόσο χαζό είναι να μην τρως κρέας την παρασκευή ή να απέχεις από το προγαμιαίο σεξ ή το πως η εκκλησία των ρωμαίων δεν έλεγε να παραδεχθεί ότι η γή περιστρέφεται διότι είναι στρογγυλή και ότι τα πλάσματα εξελίσσονται ανάλογα με το περιβάλλον τους. Όλα αυτά είναι πασιφανείς αλήθειες, φυσικά.
  • Κανένας όμως δεν μας είπε για το τι έχει να κερδίσει κανείς όντας άθεος.
  • Έχω γνωρίσει αρκετούς που δηλώνουν άθεοι ή άθρησκοι διότι θεωρούν ότι έτσι θα μπορούν να κάνουν όσο σεξ θέλουν χωρίς να πάνε στην κόλαση. Με αυτούς δεν θα ασχοληθώ.
  • Υπάρχουν κάποιοι άλλοι που τηρούν τη στάση του εφήβου, δλδ εκείνου που επαναστατεί ενάντια στους περιορισμούς των παλαιότερων. Όπως και ο νεαρός άνθρωπος, η ανθρωπότης κάνει την εξέγερσή της, δε χρειάζεται τα παλιομοδίτικα λόγια του γερασμένου πατέρα, εκείνη ξέρει καλύτερα. Εκείνη, θα αλλάξει τον κόσμο. Σε αυτή τη στάση, το μέλλον συμπεριλαμβάνει τόσο την έκρηξη της ανυπακοής, όσο και τη στερνή γνώση της ωριμότητας, θεωρώ δε ότι βρισκόμαστε στη φάση της έκρηξης, ότι ακόμα η ανθρωπότητα έχει πολλά απωθημένα και θα τα βγάλει οπωσδήποτε, ότι κι αν γίνει.
  • Η πραγματική αθεΐα, είναι προσωπική μου άποψη ότι θα επέλθει όταν το απωθημένο θα έχει εκτονωθεί, όταν η νόηση ηρεμήσει και δεν θα κατατρέχεται ούτε θα νομίζει ότι κατατρέχεται από κανέναν. Τότε θα μπορέσει με καθαρή σκέψη να κρατήσει τα καλά του παρελθόντος και να αντικαταστήσει με νέα επιτεύγματα του νού τα σφάλματα.
  • Το μόνο που θεωρώ καλό από όλη την ιστορία με τις θρησκείες είναι ότι ενσωμάτωναν και τους ρυθμούς της φύσης μέσα στην ανθρώπινη δραστηριότητα, (όπως τα χριστούγεννα που συμπίπτουν με άλλες γιορτές , πάνω στο χειμερινό ηλιοστάσιο) ρυθμίζοντας σοδειές και κατ'επέκτασιν το εμπόριο ή άλλες δραστηριότητες χωρίς να παραβιάζονται ούτε οι άνθρωποι ούτε η φύση Αυτό πιστεύω ότι αποτελεί μεγάλη κληρονομιά.
  • Το μεγαλύτερο επιχείρημα υπέρ της αθεΐας είναι τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί κατά της ανθρωπότητας, στο όνομα της θρησκείας. Οι σταυροφορίες, οι αποικιοκράτες φονιάδες της ευρώπης, οι ρασοφορεμένοι καταδότες του φεουδαρχικού μεσαίωνα, οι τόσοι θάνατοι ,τόσος πόνος! Μετά είναι τα προσωπικά δράματα, οι προσωπικές δυστυχίες που πηγάζουν από την άκριτη τήρηση των ασφυκτικών κανόνων της κάθε θρησκείας. Το πόσοι άνθρωποι απαρνήθηκαν κάποια αγάπη, κάποιο όνειρο, απλά και μόνο επειδή κάποιος είπε πριν από τρείς χιλιάδες χρόνια ότι δεν πρέπει να τρώμε χοιρινό ή ότι όποια φοράει παντελόνι πάει στην κόλαση... είναι στα αλήθεια παράλογο, και πρέπει να σταματήσει. Τώρα.
  • Όμως είναι η θρησκεία η αιτία ή το μέσο αυτής της τραγωδίας? Το δεύτερο σίγουρα, χωρίς συζήτηση.
  • Μήπως το αίτιο είναι στην ουσία η ανθρώπινη αδυναμία και απληστία, που διαβρώνει ακόμα και την πιο αγγελική κοσμοθεωρία? Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι η αθεΐα θα γλιτώσει αυτή τη μοίρα?
  • Η μόρφωση των μαζών.
  • Ο άνθρωπος που γνωρίζει γραφή και ανάγνωση, με λίγη τύχη και πολλή προσπάθεια θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τις σκέψεις μεγάλων ανθρώπων που έχουν προχωρήσει λίγο παραπέρα το στοχασμό τους, θα δει τη ματαιότητα του φανατισμού και τον εμπαιγμό των εξουσιών.
  • Ο άθεος αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη των πράξεών του, είναι αγαθός ή πονηρός από δική του πρωτοβουλία, ένας αναρχικός της ηθικής, αν θέλουμε να γίνουμε μελοδραματικοί.
  • Εκτός από τους περιορισμούς των θρησκειών, τα επόμενα όρια είναι εκείνα των εθνών. Αν δεν υπάρχουν τούρκοι και έλληνες, ούτε μουσουλμάνοι και χριστιανοί, τότε δεν θα έχουμε κανέναν λόγο να αλληλοσκοτωνόμαστε, και κανέναν λόγο να αλληλοκαταπιεζόμαστε.
  • Έτσι σκέφτεται ο άθεος?
  • Είναι έτσι?
  • Προσωπικά, πολύ προσωπικά όμως , νομίζω ότι όλα γίνονται για τα λεφτά.
  • Οι αφγανοί που λιθοβόλησαν μία κοπελιά γιατί έμεινε έγκυος από το βιαστή της, ζούσαν μέσα στην ανέχεια. Δεν πήγαν σχολείο, δεν ξέραν τι είναι διακοπές ούτε καλλιέργεια του πνεύματος, ούτε ανεκτικότητα και υψηλό ιδανικό.
  • Χρειάζονται πολλά χρήματα για να τα μάθει κανείς αυτά, και η δυτική κουλτούρα τα χρειάζεται όλα για να συντηρήσει τους σοφούς εγκεφάλους της που παράγουν νοερούς παραδείσους.
  • Ξέρει κανείς τις στατιστικές που να συσχετίζουν το βιωτικό επίπεδο ή το εισόδημα με το ποσοστό άθεων?

58 σχόλια:

  1. Ανοιξες πολλά θέματα.

    Σου ξεκαθαρίζω ότι είμαι αγνωστικιστής, δηλαδή δεν γνωρίζω αν υπάρχει Θεός και ποιος είναι αυτός. Την υπαρξή Του η την απουσία Του θα τη μάθουμε όταν πεθάνουμε...

    Σίγουρα όμως οι θρηκευτικά φανατισμένοι, όπως όλοι οι φανατισμένοι άλλωστε, είναι άρρωστοι, και εκεί "δικαιολογώ" τους λιθολισμούς στο Αφγανιστάν.

    Σίγουρα οι Θρησκείες οικειοποίησαν τα προϋπάρχοντα ήθη και έθιμα και τα έκαναν δικές τους γιορτες.

    Θα ήθελα να ζω σε μία κοινωνία όπου η θρησκεία ή και το εθνός δεν παίζουν μεγάλο ρόλο αλλά αυτό είναι ουτοπία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Έχω γνωρίσει αρκετούς που δηλώνουν άθεοι ή άθρησκοι διότι θεωρούν ότι έτσι θα μπορούν να κάνουν όσο σεξ θέλουν χωρίς να πάνε στην κόλαση. Με αυτούς δεν θα ασχοληθώ.
    ΓΙΑΤΙ; Το θεωρείς λίγο να μπορείς να κάνεις όσο σεξ θέλεις χωρίς να σου 'ρχονται μαζί με την εκσπερμάτιση και ο φόβος ότι θα βράζεις αιωνίως στην κόλαση; Προσωπικά δεν το θεωρώ καθόλου λίγο, γιατί είμαι σίγουρος ότι κάτι τέτοιες σκέψεις καταστρέφουν την κ.... την ηδονή.

    Πέρα από όλους τους λόγους, υπάρχει ένας βασικός που δικαιολογεί την αθεΐα. Κανείς δεν έχει αποδείξει την ύπαρξη του θεού, άρα καθένας έχει το λογικό δικαίωμα να μην πιστεύει σε κάτι που δεν έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει. Και φυσικά αυτός που λέει ότι υπάρχει κάτι υποχρεούται να αποδείξει την ύπαρξή του, όχι ο άλλος τη μη ύπαρξή του.

    Όσο για τις στατιστικές, τις ξέρω εγώ. Οι άθεοι κατά συντριπτική πλειοψηφία είναι μορφωμένοι. Τυχαίο; Καθόλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. εκτός από τα έθνη και τις θρησκείες οι πόλεμοι γίνονται και για λόγους ταξικούς.

    Η μόρφωση είναι θέμα χρημάτων, η ύπαρξη σχολείων είναι θέμα εθνικού πλούτου, που όμως απομυζάται από τις πολυεθνικές γιατί κάποιοι θέλουν υπολογιστές και μπανάνες και βενζίνη σε τιμές ξεφτίλας.

    Το σεξ και οι περιορισμοί του, είναι απλά το μέσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Το μεγαλύτερο επιχείρημα υπέρ της αθεΐας είναι τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί κατά της ανθρωπότητας, στο όνομα της θρησκείας."

    Κι όμως το δικό μου δεν είναι αυτό. Η θρησκεία για μένα είναι η επιτομή της βλακείας για τους πολλούς και της ευφυΐας όσων την ελέγχουν. Η πίστη είναι η επιτομή του ψεύδους. Όσο καλό και να είναι κάτι, αν είναι ψέμα παραμένει ψέμα.
    Υπάρχουν και στατιστικές ευφυΐας-αθεΐας, αλλά δε θα τις επικαλεστώ. Γνωρίζω, άλλωστε πολλούς φίλους ΧΟ πολύ ευφυείς κατά τη γνώμη μου.
    Λες και πολλά άλλα όπου έχω ενστάσεις, αλλά δε θα τα θίξω εδώ αφού τέθηκαν αρχικά ερωτήματα στο

    http://diagoras.wordpress.com/2010/09/17/birthdays/

    Είναι κρίμα που έφυγες από το Διαγόρα χωρίς να απαντήσεις ούτε ένα από τα απλά ερωτήματα που σου τέθηκαν, γιατί δήθεν θίχτηκες.
    Είναι κρίμα γιατί αυτοπροσδιορίζεσαι ως ανορθόδοξη χριστιανή, ενώ πρακτικά χρησιμοποιείς ορθόδοξες απογητικές τακτικές.
    Είναι κρίμα γιατί επιβεβαιώνεις τον κανόνα: τον άθεο τον διώχνουν από το χριστιανικό blog γιατί δεν μπορούν να τον αντιμετωπίσουν, ο πιστός φεύγει μόνος του από το άθεο blog γιατί δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα. Είναι μια ένδειξη του τι θα γινόταν αν οι συνειδητά άθεοι ήταν σημαντικό ποσοστό της κοινωνίας, δε νομίζεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν μας έλεγε αύριο το πρωί ο γιωργάκης ότι "ξέρετε, οι θρησκείες και οι εθνικότητες δεν είναι τίποτα άλλο παρά προφάσεις του κεφαλαίου, για να κερδίσουν όσοι είναι ήδη πλούσιοι από τους εξοπλισμούς και τις στρεβλώσεις του εμπορίου, για αυτό από σήμερα καταργώ το ελληνικό έθνος και επίσημη θρησκεία είναι όλες, ανοίγω τα σύνορα προς παντού, είμαστε όλοι αδέρφια της γής" δεν θα ξεσηκώνονταν όλοι οι διαννοούμενοι και μη?

    Σας διαβεβαιώ ότι αν όλοι οι άνθρωποι της γής είχαν τις δικές μας ανέσεις, τότε και εκείνοι θα έλεγαν τις ίδιες κοτσάνες. Απόδειξη ότι στους πανεπιστημιακούς και επιστημονικούς κύκλους δεν υπάρχουν διακρίσεις, ούτε θρησκευτικές ούτε άλλες, όπως είπε και ο αταίριαστος.

    Το να μην υπάρχουν διαφορές (πολιτισμικές, θρησκευτικές) ανάμεσα στους ανθρώπους είναι ανέφικτο. Είναι όμως δυνατόν να ανεχόμαστε ο ένας τη θρησκεία και τον πολιτισμό του άλλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. χαρχαρ
    το μόνο που είπα ήταν ότι πριν απαρνηθεί κανείς τη θρησκεία του, καλό είναι να διαβάσει τί είναι αυτό που απαρνιέται (γιατί η πλειοψηφεία πιστών και απίστων απλά δεν γνωρίζει, και αυτό είναι υπό την ευθύνη του παπαδαριού που μόνο παραμυθάκια για αγγελούδια ξέρουν να αναμασάνε, που δεν υπάρχουν καν στις γραφές) και απλά παρέθεσα κάποιες από τις συνηθισμένες παρερμηνείες όχι για να σας κάνω χριστιανούς, το οποίο θα ήταν χαζό, αλλά για αποδείξω ότι πολλά από αυτά που "ξέρουμε" είναι απλώς ανυπόστατα.

    Πέραν αυτού, δεν έχω τίποτα άλλο να πω: θα αναγκαζόμουν να γίνω κουραστική.

    Πέραν αυτού στα αλήθεια δεν έχω κάτι άλλο να πω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μην ξεχνάς ότι το απόσπασμα που παρέθεσε ο οικοδεσπότης μας δεν προέρχεται από καμία επίσημη θέση ούτε από κανένα επίσημο κείμενο. Θα ήταν το ίδιο με το να επικαλεστεί κανείς τη θεία μου την κούλα που πιστεύει ότι εφόσον ο θεός έφτιαξε όλα τα πλάσματα του θεού σε έξι ημέρες, τότε α) δεινόσυροι δεν υπήρξαν ποτέ και β)απαγορεύεται να βάζεις πλυντήριο την κυριακή (πραγματική μαρτρία από μία θεία της οποίας το όνομα άλλαξα για λόγους προφανείς).

    Απλά δεν είναι δίκαιο ούτε έντιμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είναι καλύτερα να είσαι άθεος, γιατί έτσι βλέπεις τους άλλους να κρατούν την "απόλυτη αλήθεια" και τό πόσο μάταιο ειναι. Αυτό είναι εξυπνάδα. Έίναι όμως επίσης μάταιο να απορρίπτεις και όλους εκείνους τους ανθρώπους που ψάχνουν κάτι να πιαστούν, και στρέφονται στην θρησκεία, που εσύ θέλεις να καταργήσεις. Αυτό είναι βλακεία.

    Και είναι επίσης πιο πρακτικό και έξυπνο να υπερβαίνεις την εθνική σου συνείδηση και συναντώντας άλλους να γίνεσαι κοσμοπολίτης. Οπως επίσης είναι βλακεία να προσπαθείς μάταια να αποδείξεις πως ζούμε συνειδησιακά έξω απο το έθνος- κράτος, μόνον και μόνον επειδη ο κόσμος έχει παγκκοσμιοποιηθεί. Εκτός απο βλακεία, η συνήθεια ειναι και ανιστόρητη.

    Οι άνθρωποι εχουν πολλές ταυτότητες. Καμμιά φορά και κολλήματα. Πόλεμοι γίνονται συνεχώς για απίθανους λόγους. Eκτός πάντως για να καταργηθει το σέξ:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Locus, καλημέρα.

    το να περιφρονείς κάποιον για τις πεποιθήσεις του αντιβαίνει το λόγο ύπαρξης της αθεΐας.

    Εφόσον καταντά φανατικός άθεος, συγκαταλέγεται κανείς μαζί με όλους τους φανατικούς και μόνο στις λεπτομέρειες μπορεί κανείς να ξεχωρίσει τον έναν από τον άλλον φανατικό.

    Είδες πόσο αυτάρεσκα δηλώνει ο χαρχαρ ότι οι άθεοι είναι εξυπνότεροι?
    Υπάρχει λόγος που είναι οι εξυπνότεροι και πιο μορφωμένοι, και ο λόγος αυτός είναι ότι είναι συνήθως και οι πλουσιότεροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλημέρα σε όλους..

    Τυχαία, επί του ζητήματος, έγραψα κάποιες σκέψεις πρόσφατα, http://thanosx.blogspot.com/2010/08/blog-post_1905.html

    Για την σχέση του σεξ με την θρησκεία, κλπ, νομίζω πως αντιθέτως, το σεξ έγινε πολύ πιο ενδιαφέρον και ..πιπεράτο, μετά την σύνδεσή του με την Χριστιανική 'αμαρτία'. Θα ήταν βαρετό μέχρι ..αποχής το απενοχοποιημένο σεξ..

    Τέλος πάντων, και στους αρχαίους πολιτισμούς δεν εστερείτο ιερού περιεχομένου (ιερή πορνεία, φιλο-ξενία, επιφάνειες θεοτήτων, κλπ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το θέμα είναι καθαρά προσωπικό, του καθενός. Τα προβλήματα ξεκινάνε όταν προσπαθεί ο ένας να πείσει (από τα λόγια μέχρι την Ιερά Εξέταση κτλ) τον άλλον για τα δικά του "δίκια" και να τον προσηλυτίσει.
    Και στο κάτω-κάτω τα πιστεύω δεν έχουν μεγάλη σχέση με αυτό που αποκαλούμε θρησκεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μια μεγάλη μορφή της Αραβικής λογοτεχνίας του 11ου αιώνα, ο Αμπούλ-Αλά αλ Μααρί, έχει πεί μια μεγάλη κουβέντα:
    Οι κάτοικοι της γής χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.Σε αυτούς που έχουν μυαλό και δεν έχουν θρησκεία και σε αυτούς που έχουν θρησκεία αλλά δεν έχουν μυαλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αθηνά, έχω ξαναδιαβάσει ανάλογο ποστ σου και έχω την εντύπωση πως έχεις μια κατασταλαγμένη ΧΟ άποψη και στάση ζωής (και ορθώς πράττεις, αν αυτό σε κάνει να νιώθεις καλά) και για κάποιο λόγο επιδιώκεις να ανατρέψεις πάση θυσία τα επιχειρήματα των αγνωστικιστών και των άθεων (δεν είναι το ίδιο). Οι λόγοι που σε οδηγούν σε αυτή τη διαρκή προσπάθεια δε νομίζω πως με αφορούν, αυτό που μπορώ ίσως να προσφέρω στη συζήτηση είναι η δική μου κατασταλαγμένη άποψη που δεν αλλάξει και που βασίζεται στο πώς εγώ ελύσα το ζήτημα μια για πάντα και δεν με απασχολεί πλέον.

    Διάβασα Μπρεχτ, και συγκεκριμένα τις "Ιστορίες του κ. Κόυνερ". Μία από αυτές τις ιστορίες έχει ως εξής:

    "Το ερώτημα αν υπάρχει θεός"
    Κάποιος ρώτησε τον κ. Κ. αν υπάρχει θεός. Ο κ. Κ. του είπε: σε συμβουλεύω να σκεφτείς αν η συμπεριφορά σου θα αλλάξει ανάλογα με την απάντηση που θα δώσεις στο ερώτημα. Αν δε θ'αλλάξει, η ερώτηση είναι περιττή. Αν θ'αλλάξει τότε μπορώ τουλάχιστο να σε βοηθήσω λέγοντας πως εσύ αποφάσισες ήδη: χρειάζεσαι ένα θεό.

    Εγώ λοιπόν απάντησα πως η συμπεριφόρα μου δεν θα αλλάξει κι έτσι η απάντηση στο ερώτημα δεν με ενδιαφέρει.

    Κατά τα άλλα, συμφωνώ με τον ΚίστοΜήτσο. Και ξέρω πως όλες οι θρησκείες στάθηκαν αιτία μισαλλοδοξίας και κατά καιρούς πολέμων, ή μάλλον συμφέροντα και ταξικές αντιφάσεις χρησιμοποίησαν θρησκείες για να φανατίσουν τον κόσμο. Εμένα μου λέει πολλά το γεγονός ότι ο φόβος του θεού μαζί με την αμορφωσιά (πάνε μαζί αυτά) κρατάνε ολόκληρους λαούς κάτω, δέσμιους δικτατοριών, μουτζαχεντίν και άλλων που κάνουν τη δουλειά τους.
    Αλλά, that's politics και οι εκκλησίες (κάθε θρησκείας) πάντα politics κάνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Με όλο το σεβασμό, αλλά τα επιχειρήματα σου είναι πολύ απλοικά και συνήθως ανεδαφικά Αthinovio. Προφανώς εξετάζεις από τη δική σου σκοπιά που σε οδήγησε σε πιο light πίστη χριστιανισμού αυτό ομως δε σε βοηθά να δεις τη γενικότερη εικόνα της πίστης. Όταν θέτεις ως κριτήριο απόρριψης της πίστης τους σεξουαλικούς περιορισμούς ή το φαγητό δείχνεις να μην το έχεις φιλοσοφήσει και πολύ τελικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. κροτ
    τα έναυσμα έγινε όταν ισχυρίστηκα ότι πριν απαρνηθεί κανείς τη θρησκεία του είναι καλό να έχει διαβάσει τα κείμενά της ώστε να έχει εγκυρότητα η πράξη του, γιατί στη σχετική ανάρτηση όλοι οι σχολιαστές αντέδρασαν σαν να επρόκειτο το απόσπασμα που αναφέρεται μέρος της γραφής, πράγμα που δεν ισχύει.

    Δεν είναι η αθεΐα το πρόβλημά μου, αλλά με ενοχλεί το πόσο σνόμπ μπορεί να γίνει κάποιος απλά και μόνο επειδή εντελώς άκριτα κατάπιε τη μασημένη τροφή του οποιουδήποτε,του συγκεκριμένου ιερωμένου σε αυτή την περίπτωση.


    νυαρλατηοτεπ
    έχεις δικαίωμα να πείς κι εσύ τη γνώμη σου. Αν από όλο το κείμενο εσύ κράτησες τα περί φαγητού και σεξ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. κίτσομήτσο
    ναι, είναι εσωτερικό ζήτημα, όμως δεν είναι αυτό το θέμα μας τώρα.
    Με ενοχλεί το γεγονός ότι ο άθεος που υποτίθεται ότι έχει μία παραπάνω ευφυΐα και μόρφωση, καταντά το ίδιο απόλυτος και αδιάλλακτος, το ίδιο "αλάθητος" όσο και εκείνοι ακριβώς που κατακρίνει.

    αθεόφοβε
    είναι η αθεία προνόμιο των λίγων, όσων έχουν χρήματα να πάνε σχολείο και να διαβάσουν συγγράμματα, σα να λέμε? Μα τότε ποιά η διαφορά της από τον διεφθαρμένο κλήρο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. θάνοσ έξ
    θα σου απαντήσω απόψε, μόλις δω την ανάρτησή σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αν προσέξεις τις αναφορές σου θα δεις ότι μόνο σε αυτά αναφέρεσαι όταν μιλάς για απόρριψη του χριστιανισμού. Είναι φανερό ότι έχεις κάποιο κόλλημα. Το παραπάνω σχόλιό σου προς τον αθεόφοβο σχετικά με το χρήμα επιβεβαιώνει άλλη μια φορά την παράλογη σκοπιά σου. Τη μασημένη τροφή του ιερωμένου δεν την κατάπιαν οι άλλοι απλά τη σχολίασαν. Όταν ήρθες να υπερασπιστείς τη θρησκεία έδειξες ότι πετάς το κερασάκι αλλά καταπίνεις την τούρτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. φίλε με το περίεργο όνομα
    δεν υπερασπίστηκα τη θρησκεία.
    διεκδίκησα το δικαίωμα της αμφισβήτησης των πάντων, ακόμα και της αθείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. καλησπερα , πιστευω οτι αυτο που βασικα ενδειαφερει ειναι οι κοινωνικες και πολιτισμικες αρχες που πρεσβευει η καθε θρησκεια και απ΄αυτην την αποψη ολες οι θρησκειες και ιδιαιτερα οι ανατολικες εχουν προσφερει πολλα και σε επιστημονικο επιπεδο και σε επιπεδο κοινωνικο . καλο μεσημερι γιωργος -λευκαδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ισως θα έπρεπε να ξαναδιαβάσεις τις αναρτήσεις σου Αθηνόβιο. Με περισσότερη ψυχραιμία.

    Φίλε ανώνυμε μια απορία
    Σε επιστημονικό επίπεδο;
    Και μια δεύτερη: με τι κόστος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Και μία τρίτη:
    γιατί οι ανατολικές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. με καλούν υποχρεώσεις, θα επιστρέψω το βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ε ναι, όλα για τα λεφτά γίνονται, γι’ αυτό χειραγωγούνται τα πλήθη μέσω των θρησκειών, και γι’ αυτό γίνονται και οι πόλεμοι, ανεξαρτήτως αν τους βαφτίζουμε πολέμους μεταξύ εθνών. Τα λεφτά λέμε πως πρέπει να καταργηθούν, ούτε οι θρησκείες, ούτε τα έθνη!!!

    Μάλλιασε η γλώσσα μου πια...

    [οποιοσδήποτε δηλώνει κάτι, προσδιορίζοντας τον εαυτό του, είναι θρησκευόμενος, ανεξάρτητα αν η θρησκεία του έχει θεό, ή ο θεός της είναι ο μη-θεός...]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Διαφωνώ κάθετα με την τελευταία θέση. Η μη πίστη δεν είναι πίστη. Προφανές θαρρώ. Όταν δεν πιστεύεις σε κάτι απλά δεν πιστεύεις σε κάτι, δεν πιστεύεις ότι δεν πιστεύεις σε κάτι. Τώρα αν εννοείς ότι είναι απίθανο να μην πιστεύεις σε τίποτε μάλλον συμφωνώ όμως είναι αρκετά διαφορετική η πίστη σε υπερφυσικά όντα με ότι αυτό συνεπάγεται και άλλο πράγμα η εμπιστοσύνη σε αξίες ή αγαθά. Τα έθνη δεν έχουν πολύ ψωμί μπροστά θαρρώ. Και αυτό δεν είναι πίστη είναι εκτίμηση. Οι θρησκείες από την άλλη θα μεταλλαχθούν αναγκαστικά όσες δεν το κάνουν είναι καταδικασμένες να εξαφανιστούν όπως και οι προγενέστερες τους. Τα λεφτά είναι μάλλον απίθανο να καταργηθούν σύντομα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Κοίτα, εγώ είμαι άθεος αλλά και θεός να υπάρχει, χέστηκα με το συμπάθειο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μαζί σου! Με τη θρησκεία του είναι που έχω πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. φιλε nyarlathotep oi ανατολικες θρησκειες ηταν και ειναι ακομα κοινωνικα συστηματα , ο ευρωπαικος πολιτισμος χρωσταει πολλα στον ισλαμισμο που ηταν αυτος που δημιουργησε αυτην τηνν κολοσσιαια αρχιτεκτονικη που βλεπουμε ακομα στην ισπανια και που προσφερε στην δυτικη επιστημη την αλγεβρα και την χημεια . ειναι αδικο να περιφρονει κανεις και να εκμεταλευεται αιωνιως αυτους τους ανθρωπους και αυτους τους πολιτισμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Στην απαντηση σου στην Κροτ λες:
    τα έναυσμα έγινε όταν ισχυρίστηκα ότι πριν απαρνηθεί κανείς τη θρησκεία του είναι καλό να έχει διαβάσει τα κείμενά της ώστε να έχει εγκυρότητα η πράξη του.

    Στην απάντηση σου σε μένα λες:
    είναι η αθεία προνόμιο των λίγων, όσων έχουν χρήματα να πάνε σχολείο και να διαβάσουν συγγράμματα, σα να λέμε?

    Μάλλον φαίνεται ότι ακριβώς αυτό γίνεται !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. οι άνθρωποι δεν έχουν υπάρξει ποτέ χωρίς θρησκεία μέχρι τώρα. Χρειάζεται χρόνος για προσαρμογή.
    Αντίθετα όμως με τους ισχυρισμούς των φανατικών άθεων, δεν είναι η θρησκεία η πηγή όλων των κακών, αλλά η απληστία και η αδυναμία μας και αυτό θα αποδειχθεί περίτρανα όταν στο απώτερο μέλλον όλοι θα είμαστε κουλ άθεοι αλλά θα εξακολουθεί να υπάρχει έγκλημα, αδικία, ανισότητα και δυστυχία κάθε είδους.

    Και κάτι άλλο:

    Πέρα από τα περί ηθικού υπόβαθρου και κοινωνικών δομών, η θρησκεία ήταν αυτή που στήριξε την επιστήμη στα πρώτα της βήματα. Μέσα σε μοναστήρια έγιναν σπουδαιότατες ανακαλύψεις, η τυπογραφία ανακαλύφθηκε για να τυπωθεί η βίβλος. Η αρχιτεκτονικές αρχές των ναών χρησιμοποιούνται ακόμα και τώρα για να στηρίζονται ουρανοξύστες.

    Τώρα είναι απαρχαιωμένη γιατί δεν προσαρμόστηκε. Όπως η τέχνη των λιθοξόων και του αργαλειού, αργοσβήνει όσο κι αν κάποιοι είναι προσκολλημένοι σε αυτή.

    Κι όμως, κανείς δεν απαρνήθηκε τα ρούχα γιατί ο αργαλειός είναι πλέον άχρηστος ούτε η πέτρα έπαψε να χρησιμοποιείται στα σπίτια. Το μόνο που άλλαξε είναι το μέσο. Έτσι και η ανθρώπινη νόηση χρειάζεται μία κοινή βάση αναφοράς. Τώρα είναι η αθεΐα, αργότερα θα είναι κάτι άλλο, με τον ίδιο τρόπο που μέχρι τώρα είναι η θρησκεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. θεωρώ ότι κάλυψα τα πάντα. αν ξέχασα κάτι πείτε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. λες
    "Οι θρησκείες από την άλλη θα μεταλλαχθούν αναγκαστικά όσες δεν το κάνουν είναι καταδικασμένες να εξαφανιστούν όπως και οι προγενέστερες τους"

    Προφανώς δεν πιστεύεις ότι οι θρησκείες εκπορεύονται από αιθέρια όντα αλλά βλέπεις τη θρησκεία σαν ένα κοινωνικό μηχανισμό. Παρωχημένο μεν, υπαρκτό δε. Συμφωνώ. Επίσης, συμφωνώ στο ότι τα χρήματα θα αργήσουν να εξαφανιστούν από τη ζωή μας. Ο συνδυασμός των δύο θα μας ταλαιπωρεί για κάμποσο ακόμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. ο θάνος στην ανάρτησή του δηλώνει το προφανές ότι κανείς δεν μπορεί να αποδείξει τίποτα και προτιμά να μην καταλήξει σε συμπέρασμα αλλά να τηρήσει στάση "ότι αρέσει του καθενός", μέσες άκρες.
    Με μία διαφορά όμως.

    Η επικρατούσα ηθική έχει άμεση επιρροή σε όλο το σύστημα, από την παραγωγή και τη διανομή των πόρων μέχρι το πόσα χριστουγεννιάτικα δέντρα θα κόψουμε φέτος ή πόσοι θα πεθάνουν απόψε στην ταιβάν.
    Πιστεύω στην ανάγκη ύπαρξης μίας κοινής συλλογικής ηθικής βάσης, όχι με σκοπό το μάντρωμα αλλά την διατήρηση κάποιων αναλογιών, απαραίτητων για την συνύπαρξη μεταξύ των ανθρώπων.
    Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θεός, αλλά από την άλλη δεν πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα πάψουν ποτέ να κάνουν κοτσάνες, όποιο και αν είναι το καθεστώς και για αυτό η αθεΐα θα πεθάνει από μόνη της αν δεν το προβλέψει αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Το γεγονός ότι η αθεΐα είναι προνόμιο των ευκατάστατων είναι φαρισαϊσμός, όσο κι αν δεν σας αρέσει ο όρος.

    Ένα από τα στοιχεία που κράτησα από τον χριστιανισμό είναι το ότι δεν χρησιμοποιεί καμία μυστικιστική διάλεκτο (στην αρχική της γραφή) αλλά την καθομιλουμένη και έγινε έτσι προσιτή σε όλους τους ανθρώπους.
    Εκφυλίστηκε σε μυστικιστική γλώσσα, μόνο για ολίγους από τους γραμματείς και φαρισαίους. Χρησιμοποιώ εσκεμμένα όρους που ίσως σας κάνουν να ανατριχιάζετε, αναρωτηθείτε όμως πόσο αντιφατικό είναι να θεωρεί κανείς ηθικό κάτι που αλά τονώνει το εγώ του (εμείς οι άθεοι είμαστε πιο έξυπνοι και πιο μορφωμένοι, άρα αν πω ότι είμαι άθεος αποδεικνύω και την ευφυΐα μου, δύο σε ένα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. "Το γεγονός ότι η αθεΐα είναι προνόμιο των ευκατάστατων είναι φαρισαϊσμός, όσο κι αν δεν σας αρέσει ο όρος."

    Συμφωνώ αν και φρονώ ότι το αντίθετο ήθελες να πεις. Μάλλον έχεις μεγάλο πρόβλημα στις λογικές αναλύσεις σου. Εμένα μου αρέσει ο όρος. Εσύ ξέρεις τι λες; Άμα είναι να βάζεις αυτόγκολ να μη γράφω.

    Το γεγονός(=η αθεΐα είναι προνόμιο των ευκατάστατων) είναι φαρισαϊσμός.
    Δηλαδή λες πως είναι υποκριτικό να λέμε ότι η αθεΐα είναι προνόμιο των ευκατάστατων.
    Όπως νομιζεις.

    "Ένα από τα στοιχεία που κράτησα από τον χριστιανισμό είναι το ότι δεν χρησιμοποιεί καμία μυστικιστική διάλεκτο (στην αρχική της γραφή) αλλά την καθομιλουμένη και έγινε έτσι προσιτή σε όλους τους ανθρώπους."

    Για πότε μιλάς ακριβώς γιατί ο χριστιανισμός είχε πρόδρομο τον ιουδαϊσμό και κληρονόμησε την Παλαιά Διαθήκη. Αυτή δεν ήταν για όλους. Η καινή ήταν κυρίως στα αρχαία ελληνικά αυτό εννοείς; Για γραφή μίλησες. Δεν ήξεραν οι πολλοί ελληνικά. Αν το εννοείς μεταφορικά θαρρώ πως οι ανατροπές που έφερε ο χριστιανισμός ήταν στα λόγια. Δεν υποσχέθηκε εξίσωση των ανθρώπων, ελευθερία σοτυς δούλους κλπ. υποσχέθηκε ανταμοιβή στη μετά θάνατο ζωή. Το μόνο όφελος του ήταν η παρηγοριά για τους κατατρεγμένους.
    Στο τελευταίο σχόλιο θα κάνω και πάλι αναφορά στην αρ΄χη.
    Μάλλον έχεις μεγάλο πρόβλημα στις λογικές αναλύσεις σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. ιδεολογικός φαρισαισμός. εμείς ξέρουμε καλύτερα, αλλά δε σας το λέμε.

    ο Ιησούς μίλησε σε όλους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Καλά είναι να παραδέχεσαι και κάνα λάθος δε βλάπτει.
    "ο Ιησούς μίλησε σε όλους"
    Ήσουν εκεί; Δε θυμάμαι να το διάβασα σε κάνα βιβλίο ιστορίας αυτό το τελευταίο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. στα ευαγγέλια δε λέει ότι μίλησε εκείνους και στους άλλους και στους ψαράδες και στις πόρνες και στους φτωχούς και έβριζε τους πλούσιους? Δεν γιάτρευε τον πάσα ένα κακομοίρη (ας μην αρχίσουμε περί θαυμάτων, ας κρατήσουμε τη λέξη φτωχός εδώ) και ότι οι γραμματείς και φαρισαίοι δεν τον εγούσταραν καθόλου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Η μαγική λέξη είναι στα "ευαγγέλια". Ιστορικά δεν καταγράφηκε τίποτα σχετικό όσο παράξενο και να φαίνεται. Ούτε για τον Ιησού ούτε για τα κατορθώματά του. Μπορεί να υπήρξε μπορεί και όχι. Δύσκολα πάντως θα ήταν όπως περιγράφεται "στα ευαγγέλια" αν κρίνουμε από ανάλογες διηγήσεις-αγιογραφίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. μα, τα ευαγγέλια δεν αποτελούν την επίσημη θέση της θρησκείας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Ενα προσωπικο ευγε σε οσους δηλωσαν αγνωστικιστες. Τη θρησκεια τη σεβομαι, την εκκλησια καθολου. Αν ο Χριστος εμφανιστει μπροστα μου, θα σκυψω να του φιλησω τα ποδια, και δε θα του αναπτυξω στατιστικες. Απλα το θεωρω εξαιρετικα απιθανο. Και ενα βιντεακι για να γελασουμε.

    http://www.youtube.com/watch?v=LGrlWOhtj3g

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. http://www.ted.com/talks/karen_armstrong_makes_her_ted_prize_wish_the_charter_for_compassion.html

    Αυτό το βίντεο μιλάει για τη λειτουργία της πίστης, όχι για την ύπαρξη του θεού.
    Είναι διαθέσιμοι ελληνικοί υπότιτλοι.
    Θεός δεν υπάρχει, όμως η λειτουργία της πίστης είναι αλήθεια ότι χειραγωγείται για πολιτικούς λόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. "μα, τα ευαγγέλια δεν αποτελούν την επίσημη θέση της θρησκείας?"
    Κυκλική κουβέντα θα κάνουμε; Είπες ότι ο Ιησούς μίλησε σε όλους κλπ. και εγώ είπα ότι αυτό το λένε τα ευαγγέλια. Δεν ξέρουμε ούτε αν υπήρξε ούτε αν μίλησε ούτε ούτε ούτε.

    Για το βιντεάκι απαντώ με βιντεάκι
    http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. χαχαχαχα,ναι, η τυπική άθεη θεώρηση σε πρώιμο στάδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Όταν το ακούει κανείς αυτό από άτομο με τόση ωριμότητα στο λόγο και τη σκέψη μόνο ως κοπλιμέντο μπορώ να το εκλάβω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Είναι κανένας άλλο εδώ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Nyarlathotep είμαι 100% μαζί σου. Ο διάλογος που μάταια προσπαθείς να εγκαταστήσεις δεν πρόκειται να λάβει χώρα.Η οικοδέσποινα είναι προφανές ότι έχει σιγουριά για το περιεχόμενο του άρθρου και το ανάρτησε απλά για να μοιράσει τη σοφία και σε άλλους πρόθυμους να ακούσουν και όχι για άλλο λόγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. o nyarlathotep είναι κάποιος πολύ γνωστός μπλόγκερ κρυμμένος πίσω από δεύτερη ταυτότητα.
    πολλοί το συνηθίζουν, δεν είναι κακό,ανώνυμε. ότι κάνουν οι πολλοί είναι και το σωστό, σωστά?

    τη συζήτηση που κάναμε εδώ και εκεί, θα τη θυμηθείτε εκ των πραγμάτων (από ότι διαβάζω και ακούω στη γύρα) πολύ σύντομα με τρόπο που δεν θα μπορείτε να αρνηθείτε. Αυτό που θα σας επιστραφεί θα είναι τα ίδια σας τα λόγια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. (προσπαθώ να αφήσω σχόλιο και μου βγάζει σφάλμα, θα το σπάσω στα δύο μπας και το δεχτεί). Πρώτο μέρος:

    Στο άρθρο με τίτλο Γιατί αθεϊα; το πρώτο άρθρο που αναρτήθηκε στο ιστολόγιο Αθεϊα (εδώ κι ενάμιση χρόνο), θα βρεις απαντήσεις σε κάποιους από τους προβληματισμούς της ανάρτησής σου.
    http://blog.atheia.gr/2009/04/06/2009-04-06-2/

    Λόγου χάρη, αναφέρονται ορισμένα από τα προτερήμαατα της αθεϊας: απελευθερώνει το πνεύμα από τους περιορισμούς της πίστης υπεράνω αμφισβητήσεων, απαλλάσσει το νου από τη μεταφυσική σκέψη και η εξήγηση του κόσμου γίνεται αντικειμενική, φέρνει την ευθύνη των επιλογών της ζωής μας σε εμάς τους ίδιους, μας δίνει τη δυνατότητα να χτίσουμε μια κοινωνία με μέτρο τον άνθρωπο και τη φύση.

    Λες ότι οι άπιστοι θα πρέπει να διαβάσουν αυτά που απορρίπτουν. Κατ' αρχήν διαφωνώ: η υπόθεση ότι υπάρχει μια υπεφρυσική παντοδύναμη οντότητα που δημιούργησε και κυβερνά το σύμπαν (δηλαδή ότι υπάρχει θεός) είναι ο βασικός πυρήνας της θεϊστικής πεποίθησης, και δεν χρειάζεται να διαβάσεις τίποτε για να την αποδεχτείς ή να την απορρίψεις. Με λίγη κοινή λογική αντιλαμβάνεσαι ότι είναι μια αστήρικτη υπόθεση, και είτε την αποδέχεσαι με πίστη (και γίνεσαι θρήσκος) είτε επιφυλάσσεσαι να δεις αποδείξεις (και γίνεσαι άθεος).

    Ωστόσο οι περισσότεροι σύγχρονοι συνειδητοί άθεοι έχουν διαβάσει τις γραφές, σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απ' όσο οι θρήσκοι. Εγώ έχω διαβάσει όλη την Αγία Γραφή, και ξέρω αρκετους άθεους που έχουν κάνει το ίδιο. Δες κι αυτό το αρθράκι: Οι άπιστοι τα πάνε καλύτεροι στα θρησκευτικά.
    http://www.antinews.gr/?p=63765

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Δεύτερο μέρος (ακολουθεί και τρίτο):

    Για τα ποσοστά των άθεων μορφωμένων και αμόρφωτων δεν μπορώ τώρα να θυμηθώ που είχα δει στοιχεία (θα ψάξω και θα σου πω), θυμάμαι όμως ότι στις χώρες με υψηλό μορφωτικό επίπεδο οι θρήσκοι είναι πολύ λιγότεροι (αυτό και μόνη σου το καταλαβαίνεις: στη Σκανδιναβία, με το τέλειο εκπαιδευτικό σύστημα, έχει πάρα πολλούς άθεους, ενώ σε χώρες του τρίτου κόσμου πάρα πολλούς θρήσκους). Επίσης έχω διαβάσει ότι στους εγκληματίες τα ποσοστά θρησκευτικότητας είναι μεγαλύτερα απ' όσο στους υπόλοιπους ανθρώπους (δες τη συζήτηση: Oι εγκληματίες στις ΗΠΑ είναι θρήσκοι).
    http://forum.atheia.gr/viewtopic.php?f=7&t=842


    Για τις διδαχές του Ιησού: τα ευαγγέλια, όπως όλα τα ιερά θρησκευτικά κείμενα, δεν θεωρούνται από τους επιστήμονες ιστορικούς ως έγκυρες ιστορικές πηγές. Δεδομένου λοιπόν ότι η ύπαρξη και οι διδαχές του Ιησού δεν επιβεβαιώνονται από άλλες πηγές, δεν είναι καν σίγουρο ότι έζησε αυτός ο άνθρωπος, πολύ λιγότερο δε ότι είπε κι έκανε αυτά που λένε τα ευαγγέλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Τέλος λες: "Το μεγαλύτερο επιχείρημα υπέρ της αθεΐας είναι τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί κατά της ανθρωπότητας, στο όνομα της θρησκείας. ... είναι στα αλήθεια παράλογο, και πρέπει να σταματήσει. Όμως είναι η θρησκεία η αιτία ή το μέσο αυτής της τραγωδίας? Το δεύτερο σίγουρα, χωρίς συζήτηση. Μήπως το αίτιο είναι στην ουσία η ανθρώπινη αδυναμία και απληστία, που διαβρώνει ακόμα και την πιο αγγελική κοσμοθεωρία? Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι η αθεΐα θα γλιτώσει αυτή τη μοίρα?" Για μένα, η θρησκεία είναι ΚΑΙ αιτία ΚΑΙ μέσον. Αιτία, επειδή περιορίζει τη διεύρυνση του πνεύματος, επιβάλλοντας ένα συγκεκριμένο δόγμα και προβάλλοντάς το ως υπέρτατη αξία. Είναι επόμενο οι άνθρωποι που ασπάζονται αυτήν την αξία να έρθουν σε αντιπαράθεση με ανθρώπους που ασπάζονται μια διαφορετική αντίστοιχη αξία. Είναι πιο εύκολο να φανατίσεις ανθρώπους όταν έχουν ήδη ταυτιστεί με μια πίστη.

    Υπό αυτήν την έννοια, η αθεϊα μπορεί να μας γλιτώσει από αρκετά δεινά: θα έχουμε μια διαφορά λιγότερη να μοιράσουμε, ένα μέσον λιγότερο για να δημιουργήσουμε φανατισμό.

    Πάνω απ' όλα όμως, για μένα, η αθεϊα δεν είναι σκοπός ούτε μέσον, είναι ΣΤΑΣΗ ΖΩΗΣ. Είναι η στάση ζωής που βασίζεται στη λογική, στην κριτική, στην αμφισβήτηση, στην ανεξαρτησία. Δεν δέχομαι κανένα εξ αποκαλύψεως δόγμα, ζητώ για όλα αποδείξεις, ερευνώ, μαθαίνω. Είναι θέμα νοοτροπίας: δεν θεωρώ ότι η παράδοση είναι αξία αφ' εαυτής, η αλήθεια και η γνώση είναι για μένα υψηλότερες αξίες.

    Και τα δόγματα των θρησκειών είναι όλα τους αστήρικτες πεποιθήσεις βασισμένες σε αρχαίους μύθους.

    Όσο για την ηθική διάσταση της θρησκείας, δεν χρειάζομαι κανένα εξ αποκαλύψεως δόγμα για να με μάθει το σωστό τρόπο να φέρομαι στους συνανθρώπους μου. Η ανθρωπιά μου είναι υπεραρκετή γι' αυτό.

    Σκέψου το εξής: ο χριστιανισμός εκθειάζεται από πολλούς επειδή κηρύττει την αγάπη. Δηλαδή, ΕΧΟΥΜΕ ΗΔΗ ΟΡΙΣΕΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΩΣ ΑΞΙΑ, και κρίνουμε ότι ο χριστιανισμός έχει αξία επειδή υιοθετεί αυτήν την αξία. Δεν μας την δίδαξε αυτός: ήδη την ξέραμε. Και δεν τον έχουμε ανάγκη για να αγαπάμε: εξακολουθούμε ν' αγαπάμε.

    Ακόμα κι εμείς οι άθεοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Ας πάρουμε την αρχαία ελληνική θρησκεία. Είναι γεμάτη από μύθους που είναι προφανέστατα μύθοι και τίποτα παραπάνω, όμως τους αναπαράγουμε, έστω και σαν παραμύθι, για λόγους που δεν συνδέονται ούτε με τη στάση ζωής μας, ούτε με την επιστημονική αλήθεια, ούτε με τη σημερινή ζωή μας σε πρακτικό επίπεδο. Ξέρουμε ότι οι Ερινύες δεν ήταν υπαρκτά πρόσωπα, πχ. Όμως η ανθρωπιστική αξία των αρχαίων κειμένων που γράφτηκαν με βάση την θρησκεία εκείνη είναι τεράστια και αδιαμφισβήτητη. Ήταν και αυτή μία θρησκεία, σωστά?
    Από την άλλη, τα ιερατεία εκείνης της εποχής παραμύθιαζαν τους ανθρώπους ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν και σήμερα, που το έκαναν πάντα, για να τους παίρνουν τα λεφτάκια τους. Αυτό δεν μειώνει την αξία των κειμένων, αλλά των ανθρώπων.
    Ένας μορφωμένος και συνειδητοποιημένος άνθρωπος μπορεί να κάνει το σαφή διαχωρισμό ανάμεσα στην πραγματική ανθρωπιστκή αξία και στην τυφλή καθοδήγηση. Ένας άνθρωπος που είναι αρκετά ψύχραιμος, θα αναγνωρίσει αυτή την αξία στα διδάγματα του κομφούκιου, του πλάτωνα ή του ιησού, παρόλο που γνωρίζει όλους αυτούς τους κινδύνους και παρόλο που γνωρίζει ότι αερικά και ξωτικά και γέροι στα σύννεφα δεν υπάρχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Δέχομαι την αθεία,, ακριβώς για αυτούς τους λόγους που αναφέρεις.

    Βλέπω όμως νέες αυθεντίες να ορίζουν τη ζωή μας, χωρίς ποτέ να αμφισβητούνται και πρόκειται για την επιστημονική κοινότητα οποία χρηματοδοτείται από τις πολυεθνικές, με όλα τα αναμενόμενα σφάλματα που ένα τέτοιο σύστημα ενέχει.
    Βλέπω τους ανθρώπους να ξαναμαντρώνονται σε μαντριά της σκέψης, όπως όταν έχουν ένα μπλογκ έξι χρόνια και το μόνο με το οποίο ασχολούνται είναι να καταφέρονται κατά των θρησκειών, αλλά να δέχονται αμάσητο το ότι λέει ο ένας και άλλος ασπροφορεμένος γιατρουδάκος, το οποίο συνηθως μετά από δύο χρόνια διαψεύδεται.
    Βλέπω τους ανθρώπους να βολεύονται στην αθεία, και μετά με ήσυχο το μυαλό τους να καταπίνουν αμάσητα τα πάντα, να μην αμφισβητούν τίποτα.
    Είναι αυτό ώριμη σκέψη?
    Ή μήπως είναι σαν το ελατήριο που επειδή ήταν πιεσμένο για καιρό, μόλις το ελευθερώσεις τινάζεται στα άκρα με όλη τη συσσωρευμένη αντίδραση?
    Και σε τελευταία ανάλυση, το να εφευρίσκει κανείς τη δική του τελετή βάφτισης πόσο βοηθά έναν κόσμο που υποφέρει από τόσες αδικίες?

    Ναι στην αθεία, αλλά ποιός θα το πει και σε εκίνους που δεν έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή, μπλογκ, βιβλία ή ειρηνικές συνθήκες?
    Τι ωφελεί να είναι κανείς υπέροχα και ιδανικά άθεος, αλλά να συνεχίζει να ζει σε ένα σύστημα που κρατάει τους φτωχούς στην άγνοια και αγνοεί τις ανάγκες των πολλών?

    Η αθεία, αν αφεθεί να γίνει ένα ελιτίστικο σύστημα, είναι απλά άλλη μία αδικία.
    Γιατί τί νόημα έχει να μάχεσαι τις παλιές αδικίες αν δεν κάνεις έμπρακτα κάτι για να τις άρεις?

    πάω τώρα να διαβάσω τα λινκ σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!