Πέμπτη 5 Αυγούστου 2010

Η αθεΐα είναι μόδα

  • Μέσα στην θερινή "σιέστα" των μπλογκ, πολλά περνούν απαρατήρητα, ένα εκ των οποίων είναι η δημιουργία αθεϊστικού οργανισμού, φορέα, όπως θες πές το.
  • Άλλο ένα μάντρωμα, σα να λέμε. Είναι φύση, όπως φαίνεται των ανθρώπων να επιθυμούν την ασφάλεια του πλήθους ή της αγέλης, που τους κάνει να πέφτουν στην ίδια παγίδα ξανά και ξανά: πάνω που βρίσκουν την ελευθερία να θέλουν να την περιφρουρήσουν με νέες περιφράξεις.
  • Το να είσαι στ'αλήθεια άθεος σημαίνει ότι έχεις την ώριμη επίγνωση των πράξεών σου, όχι απλά να θες να κοιμάσαι με όποιον θες χωρίς συνέπειες. Η αληθινή αθεΐα είναι η αποδοχή της ευθύνης γιατί ένας άνθρωπος χωρίς ευθύνη και κρίση δεν είναι ελεύθερος αλλά απλά αδέσποτος.
  • Για του λόγου το αληθές, η θρησκεία είναι ο μόνος θεσμός εκτός από τους νόμους της πολιτείας που θέτει κανόνες στην ανθρώπινη δραστηριότητα, η μόνη πηγή ηθικής λογικής όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, οι νόμοι γράφονται από τους προύχοντες για βολεύουν τους προύχοντες.
  • Δεν θεωρώ θρησκεία αυτό που περνιέται για εκκλησία.
  • Θεωρώ θρησκεία αυτό που περιγράφεται με μεγάλη ανθρωπιά και ευαισθησία στις γραφές που ελάχιστοι από εσάς έχετε διαβάσει. Πουθενά στη βίβλο δε λέει "Μην κάνετε σεξ πριν το γάμο" ούτε λέει πουθενά "Θα πάτε στην κόλαση". Αυτά προστέθηκαν αργότερα από το παπαδαριό που ήταν τόσο μορφωμένοι όσο και οι τζομπάνηδες που τους τάιζαν, γιατί ένας ιερέας πληρώνονταν από το ποίμνιο, για χιλιετίες. Όπως και τώρα, συχνά.
  • Όταν υποστηρίζουμε ότι είμαστε άθρησκοι, θεωρούμε ότι έχουμε επίγνωση και ωριμότητα, ότι αναλαμβάνουμε πλήρη ευθύνη για τις πράξεις μας, ότι μόνο εμείς ορίζουμε τη ζωή μας. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο ψέμα, γιατί κανείς δε ζεί μόνος του. Ακόμα και ο Αλ Καπόνε, χρειαζότανε συντρόφους. Τη ζωή μας την ορίζουν και οι άνθρωποι που ονομάζουμε δικούς μας, οι συνεργάτες μας, οι φίλοι μας, το σόι μας. Είναι αλήθεια ότι εκτός από τα δικά μας σφάλματα, πληρώνουμε και τα σφάλματα εκείνων, όπως όταν κάνει λάθος ο γιατρός και μένεις παράλυτος ή όταν κάνει λάθος η μάνα σου και καταλήγεις παχύσαρκος.
  • Για μία ακόμη φορά, μαθαίνουμε πολλά παρατηρώντας τα μικρά παιδιά. Στην αρχή παίζουν μόνα τους, σε ένα νηπιοκεντρικό σύμπαν όπου το καλό είναι προφανέστατο και αυταπόδεικτα μοναδικό, όπου κανείς άλλος δεν έχει σημασία. Οι αντιπαραθέσεις και οι προστριβές αρχίζουν με την ένταξη στο κοινωνικό σύνολο, όταν πρέπει να συνυπάρξεις, να μοιραστείς ζωτικό χώρο και να συνεργαστείς. Ένας άνθρωπος που ζεί μόνος του, δεν έχει ανάγκη τους κανόνες, είναι αγαθός σαν ερημίτης άγιος. Σαν μωρό. Αν όμως βάλεις δύο από αυτούς στο ίδιο δωμάτιο, τότε ο ένας θα εκλαμβάνει το καλό και το σωστό διαφορετικά από τον άλλον. Εκεί χρειάζονται κανόνες που να διέπουν τη ζωή ώστε να λύνονται οι διαφορές που αναπόφευκτα προκύπτουν γιατί οι άνθρωποι πάντα θέλουν ότι βλέπουν.
  • Συν τοις άλλοις, η ηθική που νομίζουμε ότι μας χαρακτηρίζει σαν άτομα είναι σε μεγάλο ποσοστό βασισμένη στη θρησκευτική κατήχηση χιλιετιών, είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε είτε παριστάνουμε τους αυτοφυείς προφήτες του εαυτού μας. Ανεξάρτητα από το ποιά θρησκεία είναι αυτή που απαρνιόμαστε, όταν λέμε ότι είμαστε άθεοι σημαίνει ότι είμαστε διανοητικά μόνοι μας, πράγμα ανακριβές, αφού και μόνο η εφημερίδα που διαβάζουμε ή τα θλιμμένα τραγούδια που μας συγκινούν αποτελούν επιρροές.
  • Εντάξει λοιπόν, θεωρείς ότι η τελετή της βάπτισης ή του γάμου είναι υποκριτική. Τότε γιατί να εφεύρεις κάποια άλλη?
  • Μήπως αυτό συμβαίνει επειδή νομίζουν όσοι το κάνουν αυτό ότι αλλιώς είναι καλύτερα ή ότι θα γλιτώσουν τις συνέπειες? Ένας αλλόθρησκος ή άθρησκος γάμος έχει περισσότερες ελπίδες να αντέξει στο χρόνο? Ένας άνθρωπος δεν χρειάζεται βιολογικά ούτε βάπτιση, ούτε γάμο, ούτε κηδεία, ούτε χριστούγεννα, ούτε πάσχα, ούτε μνημόσυνα και ονομαστικές γιορτές. Επειδή ζούμε όλοι μαζί όμως είναι καλύτερα να θυμόμαστε ότι ακόμα κι αν μερικές φορές μας δίνει στα νεύρα η βλακεία του συνάνθρωπου, είμαστε όλοι μαζί και όλοι χρειαζόμαστε αλλήλους για να ζήσουμε. Ο ρυθμός που δίνει η θρησκευτική ζωή στην κοινωνία συμπίπτει με τους κύκλους της φύσης και της ανθρώπινης ύπαρξης, πράγμα καθόλου τυχαίο, αλλά αποτέλεσμα μακρόχρονης παρατήρησης και τρομακτικά επώδυνων δοκιμών. Πριν λοιπόν απαρνηθεί κανείς όλη αυτή τη συσσωρευμένη σοφία, θα πρέπει να έχει στα χέρια του κάτι ανώτερο για να το αντικαταστήσει και , θα μου επιτρέψετε να πω, κανενός ανθρώπου το μεμονωμένο μυαλό δεν μπορεί να είναι αρκετό.
  • Η χριστιανική θρησκεία στην πραγματική της μορφή, όχι ξεματιάσματα και κόλαση και αηδίες, είναι η πιο ανθρώπινη και η πιο ειλικρινής, από όσο έχω διαβάσει. Και μόνο το γεγονός ότι μπορούμε και την αμφισβητούμε δημοσίως, κάτι λέει για αυτό. Προτείνω, λοιπόν, σε όσους δηλώνουν άθεοι, πριν υπογράψουν το χαρτί (μεταφορικά: τέτοιο χαρτί δεν υπάρχει) να διαβάσουν τη βίβλο, αν μη τι άλλο για να ξέρουν τι αντιρρήσεις να φέρουν, ειδάλλως να δηλώσουν αδαείς του σειρμού αντί για άθεοι.
  • Τέλος, έχω εκφράσει ήδη και πολλές φορές την πεποίθηση ότι οι νέες συνθήκες διαβίωσης χρειάζονται νέους κανόνες. Πριν από 2000 χρόνια, πχ, δεν υπήρχε αντισύλληψη, σαπούνι και ψυγείο οπότε ήταν άλλα πράγματα απαραίτητα για τη ζωή. Οι προσαρμογές είναι απαραίτητες. Το να καταρρίψουμε όμως τη μόνη φιλοσοφική βάση της συλλογικής μας συνύπαρξης είναι κατά τη γνώμη μου αλόγιστο και αλαζονικό. Φαντάζεστε έναν κόσμο μόνο με νομοσχέδια?
  • Γιατί ακόμα και τα μικρά παιδιά τσακώνονται με τους φίλους τους.

18 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλά το ξεκίνησες, στην πορεία στράβωσε...
    Κάθε ένοια εκτός από την οπτική την οποία εμπειρικά διαπιστώνουμε ότι αντιλαμβανόμαστε με τον ίδιο τρόπο, έχει και μία άλλη οπτική, προσωπική για τον καθένα μας.
    Έτσι λοιπόν (όπως και άλλοι ίσως), το να αρνούμαι ότι ένας χριστιανός, μωαμεθανός, βουδιστής κλπ κατέχει την μία και μόνη αλήθεια και απάντηση για όλα, το βρίσκω ως το συντομότερο δρόμο να ανακαλύψω περισσότερες αλήθειες, αλήθειες εντοπισμένες από τέτοια οπτική που με την απόδειξή τους θα ήταν αποδεκτές από όλους (στάσου στο πιό απλό παράδειγμα, αυτό του Κοπέρνικου).
    Όσο για τα 2.000 χρόνια, να σου θυμήσω ότι επί αρκετές χιλιάδες χρόνια τρώγαμε χωρίς πηρούνι, κάποια στιγμή διαπιστώσαμε ότι υπάρχει κ καλύτερος τρόπος...
    Με λίγα λόγια, το να αποστασιοποιείσαι από δογματισμούς δεν σου απαγορεύει να είσαι κοντά σε κοινωνικά συμβόλαια (βλ' γιορτές, έθιμα, ηθικοί κανόνες κλπ), όταν αυτά κάνουν καλύτερη τη ζωή σου όχι μόνο ως μονάδα, αλλά και ως μέρος ενός ή μερικών συνόλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. γειά σου φίλε μου.
    ενδεχομένως να λέμε το ίδιο πράγμα με διαφορετικά λόγια, γιατί συμφωνώ απόλυτα με όσα έγραψες.
    Θέλω να διευκρινήσω ότι δεν είμαι θεούσα, έτσι, για τα πρακτικά.
    Απλά βλέπω μία νέα θρησκεία, αυτή του νέου μοναχικού βίου, να διαμορφώνεται μέσα από την αθεία.

    Ένα επίσης σημείο των καιρών: διαφήμιση κάποιας θρησκείας στο ίντερνετ. Το φαντάζεσαι? Στο επόμενο στάδιο θα προσφέρουν στις δύο λυτρώσεις την τρίτη δώρο!
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Όταν υποστηρίζουμε ότι είμαστε άθρησκοι, θεωρούμε ότι έχουμε επίγνωση και ωριμότητα, ότι αναλαμβάνουμε πλήρη ευθύνη για τις πράξεις μας, ότι μόνο εμείς ορίζουμε τη ζωή μας. "

    Κάνεις ένα λογικό άλμα. Άθρησκος είναι αυτός που δεν στρατεύεται/ασπάζεται κάποια θρησκεία, όχι αυτός που αρνείται τη ζωή σε κοινωνία. Μπορώ εύκολα να φανταστώ μια κοινωνία χωρίς τεμένη και χωρίς θεούς κάθε είδους, που να λειτουργεί ομαλά βάσει από κοινού συμπεφωνημένων κανόνων. Αυτά πρεσβεύει ένας άθρησκος.

    Άθεος πάλι είναι κάτι άλλο. Ο άθεος πιστεύει πως το σύμπαν δεν πλάστηκε από ένα ανώτερο ον, πως δεν υπάρχει ανώτερο ον που ρυθμίζει τις ζωές των ανθρώπων, είτε το ονομάσεις θεό, είτε αλλάχ, είτε μοίρα. Ο άθεος είναι ρασιοναλιστής, πιστεύει μόνο αυτά που βλέπει.

    Από κει και πέρα, προφανώς και οι άθεοι δεν χρειάζονται έναν οργανισμό που να ορίζει τα πιστεύω τους και τον κώδικα ηθικής τους. Μπορεί όμως να χρειάζονται τη μεταξύ τους συσπείρωση και συντονισμό προκειμένου να προωθήσουν τα δικαιώματά τους: το δικαίωμα να μην πιστεύουν σε κάποιο θεό ή κάποια θρησκεία, να δηλώνουν αυτό το πιστεύω τους και να μην επισύρονται νομικές διαδικασίες εναντίον τους γι'αυτό το λόγο. Κάτι που αποτελεί πραγματικότητα σε πολλές χώρες, οι οποίες δεν έχουν θεσμοθετήσει την ανεξιθρησκεία. Ή και σε άλλες που την αναγνωρίζουν στα χαρτιά μεν, αλλά την ακυρώνουν στην πράξη. Είναι εκείνες οι χώρες που στα στατιστικά τους στοιχεία εμφανίζεται ένα ποσοστό άνω του 90% ως ανήκοντες σε κάποια θρησκεία (όποια κι αν είναι αυτή). Σε αυτές τις κοινωνίες, εκ των πραγμάτων συχνά τα δικαιώματα των μειονοτήτων τίθενται εν αμφιβόλω και ενδεχομένως ακυρώνονται στην πράξη.

    Τέλος, η βίβλος μπορεί να λέει πολλά σωστά πράγματα. Άλλα τόσα σωστά μπορεί να λέει και το κοράνι, το Κεφάλαιο ή το ιερό βιβλίο των Αζντέκων (υποθέτω πως υπάρχει). Αυτό δεν σημαίνει πως η από τους κινούμενους από τα συμφέροντά τους ανθρώπους ερμηνεία δεν τα έχει διαστρεβλώσει. Όπως ορθα αναφέρεις κι εσύ άλλο πράγμα ο θεός, άλλο η θρησκεία και άλλο η κάθε εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καταρχήν θα συμφωνήσω με τον/ην Кроткая και θα προσθέσω ότι με το να μην αποδέχεται κάποια θρησκεία κάποιος είναι άθρησκος αλλά και με το να μην αποδέχεται κάποια πίστη είναι άπιστος (μιλώντας για πίστη σε κάτι ανώτερο συγκεκριμενοποιημένο, με όνομα και ιδιότητες (Βούδας, Αλάχ κλπ) από κάποιους). Έτσι, άλλο αρνούμαι ότι υπάρχει κάτι ανώτερο (κάτι που μπορεί να οδηγήσει επίσης σε δογματισμό), άλλο αποδέχομαι ότι υπάρχει κάτι ανώτερο, λέγεται "Λαλαούμα" και θα σώσει εμένα μόνο και 2-3 κολλητούς μου, και άλλο αρνούμαι ότι αν υπάρχει κάτι ανώτερο τότε σίγουρα (όπως λές εσύ και οι 2-3 φίλοι σου που θα σας σώσει κ τόχετε και κάπου γραμμένο) λέγεται Λαλαούμαι και θα σώσει μόνο εσάς όταν ξανάρθει. Το να αρνείσαι ότι κάτι που δεν γνωρίζεις είναι σίγουρα όπως στο περιγράφει κάποιος άλλος, δεν ισούται με το να αρνείσαι ότι δεν γνωρίζεις ότι δεν υπάρχει κάτι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. όσο για τη διαφήμιση στο Internet, απόλυτα φυσικό. Στην "ελεύθερη" πλέον αγορά, δε φτάνει η "διαφήμιση" στο "μαγαζί" σου, πρέπει να "διαφημίζεις" το προϊόν σου όπου σταθείς και όπου σηκωθείς, όπως και συμβαίνει σε όλες τις θρησκείες... τουλάχιστον στις πολυεθνικές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δε νομίζω πως κάποιος άθρησκος-άθεος βρίσκεται ή θα βρεθεί σε απομόνωση από δική του επιλογή! Η όποια απομόνωσή του οφείλεται στον στιγματισμό από την υπόλοιπη "ενταγμένη" και "ηθικη" κοινωνία...
    Να το θέσω από άλλη οπτική...
    δεν μπορέις να φανταστείς τι τρομακτικά εμπόδια μπορέι να συναντήσει ένα παιδί το οποίο δεν θα βαπτιστεί? Στίμγα για μια ζωή!
    Συμπέρασμα?
    Η παιδεία σε λυτρώνει από θρησείες, κατευθυνόμενες ηθικές και λοιπά μαντρώματα!

    ΧΕ, Κάτσε να ανακαλυφθεί και το σωματίδιο του θεού και θα πέσουν πολλά γέλια!
    :-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Кроткая, xkorakidis & kikop

    δεν είναι τρομακτικός ακριβώς αυτός ο δογματισμός με τον οποίον εκφράζονται οι άθεοι?

    Επίσης, η αντίρρησή μου στο θέμα της αθεΐας και αθρησκείας είναι ότι αφήνει τους ανθρώπους μόνους, όχι από την άποψη της αποξένωσης αλλά από την άποψη της έλλειψης κοινής δράσης. Η κοινωνία που αποτελείται από μονάδες, έχει μικρότερη συνοχή, είναι πιο εύκολα χειραγωγήσιμη.

    Από όλους τους θεσμούς μόνο η θρησκεία και οι νόμοι αποτελούν πηγές ηθικής, και οι νόμοι όχι και τόσο, όπως έλεγα και στην ανάρτηση.
    Είναι δυνατόν μία κοινωνία να διατηρήσει τη συνεκτικότητά της χωρίς θρησκεία?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. επίσης, η αντιπαλότητα της επιστήμης με τη θρησκεία είναι κατά τη γνώμη μου εσφαλμένη.

    Πολλές επιστημονικές αλληγορίες βρίσκονται κρυμμένες στις γραφές πολλών θρησκειών, με την πλέον προφανή αυτή του Μεγάλου Κατακλυσμού. Το ότι τα είδη εξελίσσονται μπορεί να είναι θεϊκό σχέδιο, οπότε κανείς δε χάνει, σωστά?

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ώστε οι άνθρωποι θέλουν να ζήσουν χωρίς χαλινάρια...
    Κάντε το λοιπόν, να δούμε που θα καταλήξει αυτή η ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πιστεύω πως η θρησκεία είναι καθαρά προσωπικό θέμα, όπως και οι πολιτικές πεποιθήσεις. Δογματισμός ή όχι, εφόσον δεν προσηλυτίζεις ή δεν προσπαθείς να επιβάλεις το πιστεύω σου στους άλλους (πράγμα που έχει συμβεί πολλάκις και με τη βία στο όνομα ενός θεού), εμένα δεν με ενοχλεί ούτε η πίστη ούτε η αθεΐα. Είναι θέμα του πώς νιώθει ο καθένας, πώς έχει μεγαλώσει, τι ανάγκες έχει.

    Από κει και πέρα, μπορώ να σκεφτώ (και έχω συμμετάσχει) σε άπειρες συλλογικότητες και κοινωνικές δραστηριότητε ςπου καθόλου σχέση δεν είχαν με τη θησκεία (ενίοτε την αντιστρατεύονται κιόλας), αλλά μια χαρά κώδικα ηθικής διέθεταν.

    Δεν είναι δογματικό να συνδέεςι de facto και υποχρεωτικά την ηθική με τη θρησκεία ή/και μια ανώτερη δύναμη, την ύπαρξη της οποίας μάλιστα θεμελιώνεις σε μια πίστη και όχι σε γεγονότα/παρατήρηση/αποδείξεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ και ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΧΙΟΥΜΟΡ ορίστε κάποιες απαντήσεις:
    http://www.youtube.com/watch?v=KksKe4pt3zc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΨΗ:
    ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ και ΕΧΕΤΕ ΧΙΟΥΜΟΡ ορίστε κάποιες απαντήσεις:
    http://www.youtube.com/watch?v=KksKe4pt3zc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ανώνυμε
    θα προτιμούσα να έβαζες ένα ψευδώνυμο, γιατί τώρα θα αναγκαστώ να αυτοσχεδιάσω. θα σε λέω "κουμπάρο"

    Λοιπον, κουμπάρε, περίφημο το βιντεάκι σου και πολύ διασκεδαστικό, όμως κοίτα και αυτό

    http://athinovio.blogspot.com/2009/06/blog-post_03.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ki afto episis

    http://www.youtube.com/watch?v=8QrGAJJ2sSc&feature=related

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Δεν σας χάλασε όμως η δημοσίευση του Ορθόδοξους ε;

    Τώρα γνωρίζουν πολύ καλά όλοι στο δίκτυο τι αθεοταλιμπάν που είστε.

    Αλήθεια νομίζετε ότι προσβάλετε κάποιον έτσι;

    Καημένα μου ! Δεν σας χάλασε ……… χα χα χα

    http://eatheia.blogspot.com/2010/09/blog-post_08.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!