Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2009

Ας Πρόσεχαν

  • Κάποτε, σε μία συζήτηση με έναν πελάτη μας από Ιταλία, είχαμε μία μεγάλη διαφωνία. Το θέμα είχε ξεκινήσει από το τσιγάρο και την απαγόρευσή του. Ο ιταλός ισχυρίστηκε ότι δεν πρέπει να απαγορευτεί, γιατί αν έπρεπε να απαγορευτούν όλα όσα μας βλάπτουν, θα έπρεπε να απαγορευτούν η ζάχαρη, το αλάτι, το κόκκινο κρέας και το αλκοόλ.
  • Ακόμα και τα ναρκωτικά? Να επιτρέπονται και αυτά?
  • Ναί μου είπε.
  • Το βρήκα απίστευτα κυνικό αυτό που είπε και από τότε με απασχολεί συνεχώς, ένα θέμα στο οποίο ξέρω ότι έτσι είναι αλλά θα ήθελα να είναι αλλιώς.
  • Μου εξήγησε ότι στην εποχή μας ακόμα και τα μικρά παιδιά ξέρουν για τον καπνό, τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, κι ωστόσο είναι τόσο χαζοί ώστε γνωρίζοντας που θα καταλήξουν όλα αυτά, αναζητούν και αγοράζουν ακριβώς αυτές τις ουσίες. Το εμπόριο υπάρχει για να βγάζουν λεφτά οι έμποροι και ότι ζητήσει ο πελάτης αυτό βγάζει περισσότερο κέρδος. Αν ο πελάτης ζητήσει κρακ, τότε ο έμπορος θα πουλήσει κρακ.
  • Συνέχισε την επιχειρηματολογία του με μία διαπίστωση ότι οι απαγορεύσεις είναι αδύνατον να εφαρμοστούν γιατί δεν μπορεί να έχεις από έναν αστυνομικό να προσέχει από έναν πολίτη και επιπλέον το απαγορευμένο είναι πιο ποθητό.
  • Είπε επίσης ότι ένας άνθρωπος με σοβαρά προβλήματα που είναι αυτοκαταστροφικός, αν δεν το ρίξει στα ναρκωτικά θα το ρίξει σε κάτι άλλο, με το ίδιο αποτέλεσμα.
  • Και τα μικρά παιδιά?
  • Αυτά είναι δουλειά των γονιών.
  • Ήμουν πολύ σοκαρισμένη για να συνεχίσω την κουβέντα. Δεν υπήρχε αντίρρηση για όλα αυτά, όμως ήταν πολύ λάθος όλη η εικόνα.
  • Αν ήταν νόμιμα τα ναρκωτικά, τότε θα ασκούσαν την ίδια γοητεία? Το πείραμα της Ολλαδίας τι μας έχει διδάξει?
  • Αν οι έμποροι αντί να πηγαίνουν φυλακή απλώς πλήρωναν ΦΠΑ? Αν οι χρήστες μπορούσαν να βρούν τη δόση τους στο φαρμακείο αντί να ληστεύουν? Η παραγωγή ναρκωτικών είναι τόσο ακριβή ώστε να δικαιολογεί υψηλές τιμές ή μήπως το ρίσκο της παρανομίας ανεβάζει και το κόστος? Το κόστος της αναποτελεσματικής καταπολέμησης των ναρκωτικών με οργανισμούς, αστυνομικές επιχειρήσεις και φυλακές είναι καλή επένδυση ή τζάμπα μαγκιά για τα μάτια του κόσμου, δήθεν και καλά κράτος πρόνοιας?
  • Η πολιτεία πόσο μπορεί να παρεμβαίνει στη ζωή του καθενός?

12 σχόλια:

  1. Η αλήθεια είναι πως ο Ιταλός είχε απόλυτο δίκιο στο ότι οι απαγορεύσεις είναι αδύνατο να εφαρμοσθούν, αν δεν τις αγκαλιάσει τα σύνολο ως πεποίθηση, γιατί δεν έχουμε έναν αστυνομικό ανά κάτοικο. Το θέμα είναι βαθύτερο και γι’ αυτό ακριβώς χρειάζεται παιδεία και όχι νόμοι για να διορθωθεί η κοινωνία. Με νομοσχέδια τίποτε δεν αλλάζει.
    Φυσικά και δεν είμαι εναντίων των απαγορεύσεων, υπέρ είμαι (μάλλον βέβαια το εμπόριο είναι αυτό που πρέπει να απαγορευτεί, όχι η χρήση), μην παρεξηγείς, αλλά να, αν μόνο ο νόμος απαγορεύει και όχι και η εσωτερική διάθεση του καθενός και η κοινωνία ολόκληρη, τότε στην πράξη εθελοτυφλούμε…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ειναι σχετικα απλο. Η λογικη λεει οτι η ελευθερια σου τελειωνει εκει που αρχιζει η δικια μου.
    Δεν εχω καμμια απολυτως αντιρρηση αν θελει καποιος να αυτοκαταστραφει. Και μου ειναι παγερα αδιαφορο αν αυτοκαταστραφει με αλκοολ η με κρακ η με ηρωινη, η με ολα αυτα μαζι.

    Αλλα οχι με τα δικα μου λεφτα.

    Το προβλημα με ολους αυτους τους "ελευθερους" (βαζω και τους καπνιστες μεσα) που θελουν να αυτοκαταστραφουν εξ' αιτιας της κακουργας κενωνιας, ειναι οτι η κοινωνια - δηλαδη εγω - πληρωνει το κοστος της αυτοκαταστροφης τους.

    Ας καταργησουμε την κοινωνικη προνοια. Ας καταργησουμε καθε κοινωνικη ασφαλιση, συνταξη, επιδοτηση, προγραμματα αποκαταστασης κλπ. κλπ. κλπ.
    Και ΑΦΟΥ τα καταργησουμε, ας αυτοκαταστραφει ο καθενας οπως γουσταρει.

    Αλλα οποιος θελει να καταστρεψει το συκωτι του με αλκοολ και περιμενει μετα απο εμενα να τον πληρωσω για να θεραπευτει η κιρρωση του ηπατος, ας προσεχε.
    Αφου με καλεις να σου πληρωσω το δικο σου συκωτι, θελω και να καθοριζω τι κανεις με το συκωτι σου.
    Ομοιως και για τα υπολοιπα οργανα.

    Οσο περισσοτερο κοινωνικο κρατος ζηταμε, τοσο περισσοτερη κηδεμονευση ζηταμε.

    Αυτα τα υποστηριζει καποιος, που σε ολη του την ζωη δεν εχει παρει ουτε ενα ευρω-σεντς απο το κοινωνικο κρατος (αντιθετα, εχει πληρωσει παρα πολλα).

    Ξερω οτι με αυτην μου την νοοτροπια ειμαι εξαιρεση.
    Ειναι μια δυσευρετη νοοτροπια σε μια χωρα σαν την Ελλαδα. Σε μια χωρα με τοσους δημοσιους υπαλληλους (οσοι δεν ειναι, θελουν να γινουν), σε μια χωρα με τοσους ανικανους που δεν μπορουν να θρεψουν τον εαυτο τους και καταφευγουν ειτε στην πατρικη περιουσια ειτε στον δανεισμο, μην περιμενεις να ασχοληθει καποιος με το τι ειναι ωφελιμο για την κοινωνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κατ΄αρχάς το τσιγάρο δεν έχει απαγορευτεί,έχει απαγορευτεί να γίνεται κάποιος που δεν καπνίζει παθητικός καπνιστης από τον οποιοδήτε καπνιστή.
    Όσο για τα ναρκωτικά εάν επιτρεπόταν η δωρεάν χορήγηση τους στους χρήστες, τότε το εμποριο τους θα έχανε τα υπέρογκα κέρδη του και δεν θα είχαν πλέον οι έμποροι ενδιαφέρον να τα παράγουν και να τα διαδόσουν και με αυτό τον τρόπο θα σταμάταγε και αυτή η μαστιγα σε σημαντικό βαθμό.

    http://atheofobos2.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα σκληρά ναρκωτικά ελεύθερα; Διαφωνώ. Θα τα πακετάρουν τότε οι εταιρείες και θα τα πασάρουν σε ό,τι γεύση θέλεις, απο καρπούζι μέχρι φράουλα. Θα κάνουν και delivery. Και επειδή θα μπούν και στο Χρηματιστήριο, οι εταιρείες θα σπρώξουν το προιόν οσο μπορούν. Θυμηθείται πως το αρχικό σχέδιο της Κοκα-Κόλας ήταν να βάλει (έβαλε) κοκαίνη στο αναψυκτικό. Η κοκαίνη βγήκε αργότερα με ειδικό νομοσχέδιο του Κογκρέσου.

    Υπάρχει και άλλος λόγος που τά θέλω παράνομα. Με το κέρδος των σκληρών ναρκωτικών, ο Τρίτος Κόσμος (ειδικά η λατινική Αμερική) ασκεί κοινωνική πολιτική. H ναρκωοικονομία έφερε χρήμα για τα υπόλοιπα (οικοδομές, κατανάλωση), φτιάχνει νοσοκομεία, σχολεία, κτλ. Ρωτήστε και τον πρόεδρος της Βολιβίας, τον Μοράλες. Και δουλειές.

    Στην Ολλανδία τα ναρκωτικά είναι παράνομα. Κάποια ανοχή υπάρχει στην μαριχουάνα, και αυτό είναι σωστό γιατί το κόστος φυλάκισης και καταδίωξης είναι μεγάλο και δεν αξίζει. Η πουριτανική Αμερική που φυλακίζει τους πάντες, έχει σήμερα πάνω απο 2 εκατομμύρια στις φυλακές, το 75% των οποίων σχετίζονται με class D substances, δηλαδή ψιλομαστούρες. Είναι η πιο ηλίθια πολιτική που έχω δεί, αλλά ισχύει ακόμα λόγω της ηθικής του Προτεσταντισμού.

    Και πως θα λυθεί το πρόβλημα; Δεν λύνεται. Μόνον σε ατομικό επίπεδο αποφασίζεις τί θα κάνεις. Στη δύση τα ναρκωτικά δεν θα σβήσουν ποτέ. Και το τσιγάρο, που σιγά σιγά εξαφανίζεται (οχι στην Ελλάδα) είναι επειδή έχει με τον καιρό δημιουργηθεί συλλογική συνείδηση πως είναι κάτι που σκοτώνει. Και η Δύση φοβάται να πεθάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Athinovio,
    αλλη μια φορα εθιξες ενα σημαντικο προβλημα.

    Αφ ενος, η Μακιαβελικη και κυνικη λογικη "αν καποιος θελει να αυτοκαταστραφει, ας τον αφησουμε να το κανει-ουτως η αλλως δε μπορουμε να τον εμποδισουμε", εχει μια βαση.

    Αυτο ομως που ξεχναμε, ειναι οτι ο λογος που η κοινωνια μας εχει φτασει στο σημειο που εχει φτασει,ειναι οτι σταδιακα βγηκαν απο τη μεση οι αξιες και η ηθικη, και εμεινε μονο το κερδος. Εγινε ξεκαθαρο πλεον οτι μια κοινωνια και μια αγορα στην οποια ισχυει ο νομος της ζουγκλας και στην οποια προωθειται και ισχυει η νοοτροπια πως σκοπος ειναι να βγαλεις οσα λεφτα μπορεις με οποιο τροπο μπορεις, οδηγει στη διαφθορα αλλα και την οικονοικη καταρρευση.

    Ρωτησαν καποτε τη Θατσερ, τι θα κανει η κοινωνια για να αντιμετωπισει ενα προβλημα, και απαντησε "Κοινωνια; Δεν υπαρχει τετοιο πραγμα". Και αντι να τη λυντσαρουν, που οντας πρωθυπουργος ειπε τετοιο πραγμα, το θεωρησαν μεγαλη σοφια.

    Οπως πολυ σωστα ειπε ο Locus Publicus, δε θα ηθελα τα ναρκωτικα στα χερια των αδιστακτων πολυεθνικων, να τα πλασαρουν σε παιδικες συσκευασιες με τον Winnie the Pooh. Η απαγορευση των παντων δεν ειναι λυση- σε ενα πολυπλοκο θεμα δυστυχως δεν αρκει να παρεις μια αποφαση που χρειαζεται σκεψη λιγων δευτερολεπτων- αν πραγματικα μας νοιαζει, χρειαζεται ενδιαφερον και συμμετοχη.

    Οσο για αυτα που λεει ο Jolly Roger, θα του θυμισω θυμισω οτι τα τσιγαρα και τα ποτα εχουν τις πιο βαριες φορολογιες, και ειναι απο τα πρωτα ειδη που ακριβαινουν οταν παραστει αναγκη. Αρα δεν αυτοκαταστρεφονται εις βαρος της τσεπης του.

    Αν εννοει οτι καποιος που παθαινει καρκινο απ το καπνισμα κανει χημειοθεραπειες με εξοδα του δημοσιου, θα του θυμισω οτι τα λεφτα που εχει δωσει καθε ασφαλιζομενος αρκουν για 2 χρονια νοσηλεια σε δωματιο στο Hilton με προσωπικους γιατρους και νοσοκομες.Τωρα, αν αυτα τα λεφτα κανουν φτερα και προσγειωνονται σε καποιες τσεπες, αυτο σημαινει οτι πρεπει να αποκτησουμε περισσοτερη ηθικη και κοινωνικο ενδιαφερον, και οχι να καταργησουμε τη δημοσια υγεια.

    Τωρα, οσον αφορα τη γενικοτερη νοοτροπια καποιων σχολιαστων, θελω να πω το εξης. Δεν πρεπει να κοιταμε τον κοσμο και τους ανθρωπους γυρω μας ψαχνοντας να βρουμε που ειμαστε ανωτεροι (βλεποντας τους σαν σκαλοπατια για να πατησει πανω ο εγωισμος μας) αλλα που ειμαστε ιδιοι, και πως μπορουμε να αλλαξουμε.

    Αν απασχολεις το μυαλο σου με ενα προβλημα μονο για να νιωσεις ανωτερος και να καταληξεις στο συμπερασμα "Ασ τον να κοψει το λαιμο του", τοτε μην ασχοληθεις καθολου.

    Ηξερα μια γυναικα που ηταν υποστηρικτης της ακραιας ηθικης (αυτο την εκανε να νιωθει ξεχωριστη και ανωτερη). Για 50 χρονια εβριζε τους "πουστηδες" και τις "πουτανες". Καποια μερα, πεθανε ο αδερφος της-ο μοναδικος εν ζωη συγγενης της. Και μετα εμαθε οτι οχι απλα ηταν πουστης, αλλα παντρεμενος με αντρα! Δεν μπορεσε ποτε να ξαναμιλησει για τους πουστηδες με τον ιδιο τροπο.

    Ο Μακεδονας ειπε "...γι αυτο κατσε καλα, κοιτα λιγο χαμηλα, η ζωη κατρακυλα, μη λες πολλα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. δεν έχω πολλές γνώσεις για αυτό το θέμα, ούτε άποψη.

    Μου φαίνεται λογικό αυτό που λέει ο άμπαν και ο ιταλός ότι ο καθένας πρέπει να συμφωνεί με το νόμο για να έχει ο νόμος υπόσταση. Και στην παιδεία.
    Δεν ξέρω όμως πως είναι δυνατόν να απαγορεύεται το εμπόριο από τη στιγμή που η χρήση επιτρέπεται. Αλληλοαναιρούνται, ή κάνω λάθος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο πειρατής θέτει το οικονομικό πρόβλημα αλλά εκτός από αυτό έχει κι άλλες διαστάσεις, όπως πχ της επιρροής. Δλδ, ένα παιδί που βλέπει να χτυπάνε ενέσεις στα παγκάκια, ίσως να το θεωρήσει φυσιολογικό και ότι όλοι έτσι κάνουν, για παράδειγμα. Δεν μπορείς να λες κάντε ότι θέλετε αρκεί να μην το πληρώνω εγώ γιατί εκτός από τα λεφτά υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να το πληρώσεις.

    Ωστόσο, τέταρτο κουτάβι, το οικονομικό είναι ένα θέμα.Υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύουν σε κτίρια και οργανισμούς (πολλά λεφτά) για την πρόληψη ή την περίθαλψη, με αμφίβολα αποτελέσματα. Ο πειρατής μάλλον εν θερμώ προτείνει να μην παρέχεται περίθαλψη σε χρήστες, έτσι για να μάθουν ή ίσως και για να αποτελέσουν παράδειγμα προς αποφυγή για τους επόμενους (το κατάλαβα σωστά,jolly?)

    έχει ένα Point αλλά δεν είναι έτσι η ανθρωπιά. Ο γιατρός βοηθάει όποιονδήποτε μπει στο ιατρείο, αλλά από εκεί και μετά το τί θα συμβεί μόλις βγεί από το ιατρείο είναι φυσικά άσχετο, αν δλδ θα ξανακυλήσει καταλήγοντας στην καταστροφή ή αν θα το παλέψει όσο μπορεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. αθεόφοβε
    το τσιγάρο μπορεί να μην είναι ποινικά κολάσιμο παντού, αλλά η ουσία είναι ότι απαγορεύεται ή τείνει να απαγορευτεί, αφού για κανένα άλλο προιόν δεν ξέρω να έχει ξαναγίνει τόσο μεγάλος ντόρος και πόλεμος. Ορθώς κατά τη γνώμη μου, φυσικά.

    Όσο για τα ναρκωτικά, θα γίνει αυτόπου λέμε ή πρώτα θα πεθάνει ένα σωρό κόσμος στα πεζοδρόμια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Επίσης βρίσκω λογικό αυτό που λέει ο Locus, ότι αν επιτραούν θα προωθηθούν αδίστακτα. Επίσης συμφωνώ με ότι λέει για τις λατινοαμερικάνικες χώρες.

    Προτείνει ή μάλλον δείχνει να συμφωνεί με την ανοχή στα μαλακά αλλά όχι με τα σκληρά. Θα το σκεφτώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τα ναρκωτικά και η οικονομία τους αποτελούσαν πάντα ένα πολύ καλό μέσο ελέγχου σε πολλές διαφορετικές κοινωνίες.. Τώρα, το ποιά είδους νομοθεσία είναι αυτή που προφυλλάσσει πιο αποτελεσματικά τον πληθυσμό, είναι άρρητα συνδεδεμένη και με το επίπεδο παιδείας, γνώσης και αυτοπεποίθησης του εν λόγω πληθυσμού. Και τις εναλλακτικές λύσεις που του προσφέρει το κράτος μέσα στο οποίο ζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Επειδη το σχολιο μου αφηνει αμφιβολιες, δινω μια συμπληρωματικη εξηγηση.

    Δεν ειπα οτι ειμαι υπερ της ελευθερης διακινησης ναρκωτικων. Συμφωνω μαζι σου, οτι προεχει να υπαρχει ενα "καλο παραδειγμα" για τους νεους και οτι η ανθρωπια (οπως σωστα επισημαινεις) ειναι απαραιτητη στην κοινωνια μας.

    Εκεινο που ειπα ειναι οτι το επιχειρημα "αφηστε με να αυτοκαταστραφω οπως μου γουσταρει γιατι εγω θελω την ελευθερια" ειναι ανοητο και ανεφαρμοστο.

    Ειμαι υπερ ενος ανεπτυγμενου κοινωνικου κρατους και μιας ανθρωπινης κοινωνιας. Πιστευω οτι οφειλουμε να βοηθαμε τα πιο αδυνατα μελη της κοινωνιας.

    Αλλα αν δεις εναν φιλο σου να θελει να πηδηξει απο την γεφυρα, θα τον εμποδισεις - στην αναγκη και με το ζορι. Δεν θα σκεφτεις "αστον, αφου ειναι ελευθερος να αυτοκαταστραφει".

    Ανθρωπινη κοινωνια και κοινωνικο κρατος σημαινουν ελεγχο και απαγορευσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κοίταξε να δεις, τη χρήση δεν μπορείς να την απαγορέψεις γιατί τότε θες να κάνεις «ολικό έλεγχο». Μπορεί να «απαγορευτεί» μόνο αν απαξιωθεί. Το εμπόριο τώρα απαγορεύεται πολύ πιο εύκολα. Και ηθική υπόσταση έχει η απαγόρευση αυτή (ενώ η ατομική απαγόρευση δεν έχει), μιας και το «εμπόριο» ωθεί και τη χειραγώγηση, κοκ, αλλά και πιο εύκολη απαγόρευση είναι, μιας και έμποροι δεν γίνονται όλοι.

    Τώρα, όσον αφορά σε τακτικές του «κόψε το λαιμό σου αρκεί να μην με επηρεάζεις», δε λέω, διάχυτες στις μέρες μας, υποδηλώνουν πως οι άνθρωποι έχουν χάσει κάθε έννοια κοινωνικής συνοχής και προτιμούν τη ζούγκλα έναντι της κοινωνίας. Για την ακρίβεια υποδηλώνουν πως οι άνθρωποι είναι είδος που εξαφανίζεται…

    Όσοι τις υιοθετούν, φέρουν πολύ μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάντια του είδους μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!