Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2010

Ο Δανείσας, του Δανείσαντος

  • Όταν απευθύνεσαι σε μία τράπεζα, πολύ σπάνια παίρνεις μετρητά στο χέρι. Αν υποθέσουμε ότι ζητάς δάνειο, τα χρήματα δεν τα βλέπεις, παρά μόνο ένα νούμερο στο βιβλιάριο ή τον υπολογιστή σου, αν διαθέτεις. Αυτό συμβαίνει διότι τα χρήματα δεν υπάρχουν.
  • Υπάρχουν, βέβαια, αλλά όχι με την έννοια που αντιλαμβάνεται ο μέσος εγώ. Αυτό που υπάρχει είναι η ιδέα του χρήματος, κάτι σαν αυτό που λέμε ο "αέρας" του χρήματος. Ωστόσο, αυτό που δίνεις όταν πάς να πληρώσεις τη δόση, είναι χειροπιαστό και πολύ θα ήθελες να το ξοδέψεις αλλιώς. Σου δίνει η τράπεζα κάτι φανταστικό και σου παίρνει κάτι πραγματικό δηλαδή το αποτέλεσμα της δουλειάς σου: καλό το κόλπο, θα γίνω κι εγώ τράπεζα! Όταν εσύ δανείζεσαι με τόκο τόσο τα εκατό, η τράπεζα ούτε σου δίνει χαρτονομίσματα στο χέρι, ούτε έχει να σου τα δώσει, και για του λόγου το αληθές, εάν αποφασίσουν όλοι οι καταθέτες να σηκώσουν όλα χρήματα από όλες τις τράπεζες, τότε θα καταρρεύσει το σύστημα γιατί απλούστατα δεν υπάρχει πουθενά τέτοιο απόθεμα. Για αυτό ακόμα δεν έχει έρθει το τέλος, διότι εάν γίνει, θα πέσουν όλοι οι γίγαντες. Το θέμα δεν είναι ότι δεν υπάρχει αντιστοιχία χρήματος-χρυσού, αλλά ότι έχει από καιρό βιαστεί η αντιστοιχία χρήματος παραγωγής, δηλαδή το χρήμα που θα έπρεπε να υπάρχει για να αγοράσουμε όλα όσα παράγονται είναι αδιανόητα λιγότερο από αυτό που υπάρχει, όμως εμείς συνεχίζουμε να έχουμε αγοραστική δύναμη γιατι πληρώνουμε σε αέρα, δηλαδή σε άυλο χρήμα που δεν αντιστοιχεί σε τίποτα, σαν μία Μονόπολη. Το επόμενο βήμα θα ήταν να τυπώνει το κάθε κράτος όσα χρήματα γουστάρει για να αγοράζει ότι γουστάρει.
  • Άρα, οι τράπεζες μας κρατάνε στη χούφτα χρησιμοποιώντας κοπανιστό αέρα.
  • Αυτό δεν είναι απαραιτήτως κακό, γιατί με τέτοιο χρήμα μπόρεσε και ο μη- πλούσιος να χτίσει ένα σπιτάκι, να στήσει μία επιχείρηση για να βγεί από τη μιζέρια, για να μη ζεί σε καλύβα. Σπιτάκι ο φτωχός? Έπαυλη ο μικρομεσαίος. Έπαυλη ο μικρομεσαίος? Παλάτι ο ευκατάστατος. Κρατίδιο ο μεγιστάνας. Έτσι πραγματοποιήθηκαν πολλά από τα όνειρα του ανθρώπου και μεγαλούργησε η επιστήμη.
  • Και όλοι είναι ευχαριστημένοι.
  • Υπάρχει όμως και η πραγματικότητα, η οποία είναι ανελαστική, δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες της επιστήμης.
  • Και είμαστε εδώ, στο σημείο όπου τα κράτη είναι δέσμια των τραπεζών, οι οποίες δεν διαχειρίζονται χρήματα αλλά πόντους, όπως τα σουπερμάρκετ: με 30 πόντους και αγορές άνω των 100 ευρώ παίρνεις δώρο έναν αναπτυξιακό αποχυμωτή, που είναι πολύ απαραίτητος και θα πεθάνεις χωρίς αυτόν.
  • Θα ήταν επιθυμητό να σταματήσει αυτό? Να επιστρέψουμε στην προηγούμενη κατάσταση, αποτάσσοντας την ευδαιμονία που ακολούθησε την ασυδοσία? Θέλει να θυσιάσει ο φτωχός αλλά και ο πλούσιος αυτά που έχει? Κανείς δεν το θέλει, φυσικά, και για αυτό προσπαθούν όλοι να βρούνε λύση, για να συνεχίσουν τα πράγματα όπως είναι αλλά μετριάζοντας τις συνέπειες.
  • Ίσως, για πρώτη φορά να είναι τόσο σημαντικός ο φτωχός, διότι αν δεν πληρώσει τα χρέη του θα κλείσουν πολλά ακόμα μαγαζιά.
  • Εάν ανήκετε στους θερμόαιμους, επαναστάτες, αντιδραστικούς τύπους που θέλουν να πάνε κόντρα στο κατεστημένο, μη σπάτε άλλα τζάμια, μη ρίχνετε γκαζάκια και μολότωφ γιατί έτσι αυξάνετε την κατανάλωση(ασφαλιστικές, μαστόρια, πρώτες ύλες...) και ενισχύετε αυτό που θέλετε (μάλλον) να πολεμήσετε. Μην ψηφίσετε ούτε τσίπρα, ούτε παπαρήγα γιατί κι αυτοί αέρα πουλάνε και με αέρα κάνουνε τους διανοούμενους, όπως όλοι. Απλά, μην πάρετε δάνειο και έαν πήρατε, μην το πληρώσετε. Δεν χρειάζεστε αυτοκίνητο, δεν χρειάζεστε στερεοφωνικό, δεν χρειάζεστε υπολογιστή ούτε τρείς ντουλάπες ρούχα ανά άτομο. Ας τα πάρει η τράπεζα, να δούμε τι θα τα κάνει, όπως έγινε στην αμερική...Αν τα χρειάζεστε, κάντε την πάπια όπως πάντα.

10 σχόλια:

  1. Νομίζω πώς κάτι μου ξέφυγε. Αν πάρω το δάνειο και τρέξω και τα σηκώσω όλα, δεν θα μου δώσει πραγματικό χρήμα το μηχάνημα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν αυτό το κάνουν όλοι μαζί οι καταθέτες, όλων των τραπεζών, τότε δεν υπάρχει για όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Άθενς έχω μερικές επιφυλάξεις :
    α.μπορεί να μη βλέπεις τα χρήματα αλλά βλέπεις το σπίτι, το αμάξι, το pc κλπ.Άρα η τράπεζα σου δίνει κάτι χεροπιαστό.Απλά το κάνει έμμεσα. Λέει σε αυτόν που εισάγει το αμάξι σου "δώσε εσύ το αμάξι και θα σε πληρώσω εγώ".Έτσι ο εισαγωγέας λέει στον κατασκευαστή :"πούλησα το αμάξι σου, στειλε και άλλα".Και έστι ο κατασκευαστής παράγει αδιάκοπα.Αυτό το σύστημα δεν το ανακάλυψαν οι χρηματοβρυκόλακες εβραίοι όπως πιστεύουν οι συνομωσιολόγοι.Το ανακάλυψε ο φορντ με τη "γραμμή παραγωγής".
    Το πλεονέκτημα σε αυτό το σύστημα είναι ότι επιτρέπονται παραγωγές σε επίπεδα κλίμακας και τα προιόντα αγγίζουν τιμές τόσο χαμηλές που θα ήταν αδιανόητο με οποιοδήποτε άλλο σύστημα.Σκέψου πχ ένα laptop που κάνει 300 ευρώ. Αν καθόταν ένα μαγαζί με τον απαιτούμενο εξοπλισμό να το φτιάξει (με τιμές πρώτων υλών σε επίπεδα χονδρικής πάντα) θα κόστιζε 3000 ίσως και περισσότερα.
    Το πράγμα χαλάει στη διαδρομή (και εκεί μπαίνει η έννοια των εβραίων :-)), δηλαδή στους εμπόρους και μεταποιητές. Αυτοί βρίσκουν συνεχώς τρόπους να βγάζουν όλο και περισσότερα. Αν σταματήσεις να αγοράζεις, αυτοί δεν θα πάθουν απολύτως τίποτα, καθώς αυτοί τρώνε ακόμα και από τον αέρα που αναπνέεις άσχετα αν δε το καταλαβαίνεις αφού δε σου δίνουν...απόδειξη.Αυτό που πιθανώς εννοείς (και τότε θα είχαν πρόβλημα οι .."αυτοί")είναι να αρχίσουν μεγάλες ομάδες πληθυσμών να αυτοσυντηρούνται.Να χτίζουν μόνοι τους τα σπίτια τους με δικά τους υλικά, να τρέφονται με τρόφιμα δικής τους παραγωγής , με νερό που θα συλλέγουν μόνοι τους και πάντα..χωρίς να πληρώνουν φόρους και κρατήσεις.Είναι εφικτό ή ρεαλιστικό αυτό? Ίσως είναι αν γίνει μια ομαδική και αποφασιστική επανάσταση.Αυτό όμως δεν πρόκειται ποτέ να γίνει καθώς έχει απωλεσθεί πλέον οτποιοδήποτε στοιχείο λειτουργεί ευνοικά σε αυτό που λέγεται κοινωνική και πληθυσμιακή συνοχή (η δυνατότητα δηλαδή μιας μεγάλης ομάδας να λειτουργεί και να αντιδρά σαν να ήταν ένας άνθρωπος-πόσο αστείο ακούγεται σήμερα, ε?).Θρησκεία, γλώσσα, παράδοση, καταγωγή, συμφέροντα, κλπ.
    Πάρε τον εαυτό σου για παράδειγμα : αν το σκεφτείς σήμερα απεχθάνεσαι πιο ρεαλιστικά και άμεσα έναν δημόσιο υπάλληλο από ότι πχ έναν επίτροπο στην Ε.Ε. ή έναν τραπεζίτη της αμερικής, ή έναν Σκοπιανό.Παρ'ότι αυτό είναι λογική και δικαιολογημένη στάση δεν πάύει να αντίκειται σε αυτό που λέμε συνοχή.
    Εν πάσει περιπτώσει, οικονομολόγοι δεν είμαστε. αλλά η λύση είναι μπροστά μας (άσχετα από τις εποχές και τις συγκυρίες): σύνεση, αυτάρκεια, ολιγάρκεια, εργατικότητα, ηθική.Αυτές οι αρετές δεν έπαψαν ποτέ να ευνοούν αυτούς που τις διέθεταν είτε ήταν πλούσιοι είτε φτωχοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η τελευταία παράγραφος της ανάρτησης έχει πολλά κοινά με την τελευταία παράγραφο του δικού σου συλλογισμού. Οι τελευταίες αναρτήσεις πυροδοτήθηκαν από το σχόλιο του άμπανου που ισχυρίζεται ότι το άτομο δεν έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τίποτα και ότι η δράση του ατόμου είναι αμεληταία.


    Οπωσδήποτε, τα πράγματα είναι όπως είναι για κάποιο λόγο, αλλιώς ο κόσμος θα ήταν διαφορετικός σήμερα. Ο προβληματισμός αφορά κυρίως το μέλλον, δλδ το πως θα θέλαμε να εξελιχθεί το υπάρχον σε κάτι καλύτερο.

    Οι τελευταίες μας παράγραφοι είναι το ζουμί, γιατί σχετίζονται με τη δράση του ατόμου, σε μία κοινωνία που ακόμα και η ιδεολογία ή η ηθική μετρώνται σε χρήμα.

    Η φράση-ψωμοτύρι του ιστολογίου είναι : Πολιτική (ή ηθική) είναι ο τρόπος που ζεις και το που δίνεις τα λεφτά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η αυτοσυντήρηση είναι κάτι το αντικοινωνικό, διότι ο καταμερισμός εργασίας είναι αυτό που δίνει ώθηση στις δυνατότητες των ανθρώπων. Κανείς δεν θέλει να επιστρέψουμε εκεί, φυσικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. συμφωνώ.αλλά μίλησα για αυτοσυντήρηση μεγάλων ομάδων (τοπικών κοινωνιών αν θες) και όχι ατόμων ή οικογενειών.Εσωτερικά , πάντα υπάρχει περιθώριο καταμερισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. http://www.3dimensions.gr/sitesdemo/tavern.html


    εδώ ήμουν σίγουρος ότι θα το έβλεπες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Νομίζω πως ο αδερφός τα είπε καλά. Η τράπεζα δίνει χρήματα έμμεσα. Ουσιαστικά με το να αγοράζει ο καταναλωτής προιοντα. Ωστοσο σε ένα βαθμό αυτό που λες είναι αλήθεια. Αν δεις τη σχέση δανείων/καταθέσεων τότε καταλαβαίνεις ότι συνολικά στον χρηματοπιστωτικό τομέα ένα μεγάλο κομμάτι των χρημάτων είναι αέρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όπως είδες νίκο, δεν του έφερα και πολλές αντιρρήσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Βράζει το καζάνι!